Σχέδιο νόμου που θα διορθώσει τις αδυναμίες του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και θα διευκολύνει τις επενδύσεις για την ανάπτυξη υδατοδρομίων θα φέρει τις επόμενες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Υποδομών.
Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύει το «Βήμα», το σχέδιο νόμου θα συμπληρώνει τον «νόμο Χατζηδάκη» του 2013 με βελτιωτικές ρυθμίσεις, με στόχο να αρθούν τα εμπόδια και να απλουστευθεί το νομοθετικό πλαίσιο για την ανάπτυξη συγκοινωνιών με υδροπλάνα.
Η πρώτη άδεια υδατοδρομίου εκδόθηκε στα τέλη του 2014 για Κέρκυρα. Εκτοτε, αν κι έχουν υποβληθεί 15 αιτήσεις για αδειοδότηση, δεν έχει χορηγηθεί καμία. Στην τελική ευθεία για αδειοδότηση είναι τα υδατοδρόμια Πάτρας, Βόλου και Σκοπέλου.
Μείζον ζήτημα για τις καθυστερήσεις είναι η περιβαλλοντική αδειοδότηση, καθώς μόνο τα υδατοδρόμια Σκύρου και Αγίας Μαρίνας Γραμματικού έχουν πάρει το «πράσινο φως» από το υπουργείο Περιβάλλοντος, σύμφωνα με το οποίο «διαφαίνεται ότι μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2016 θα έχουν ολοκληρωθεί όσες διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης υδατοδρομίων εκκρεμούν στην παρούσα φάση».
Ενας άλλος λόγος καθυστέρησης της αδειοδότησης είναι η γραφειοκρατία, καθώς απαιτείται έγκριση των εγχειριδίων υδατοδρομίων από την ΥΠΑ και το υπουργείο Ναυτιλίας, επανυποβολή τους με παρατηρήσεις του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, του Λιμενικού Σώματος και της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού και επιτόπια αυτοψία στο υδατοδρόμιο για την οποία πέντε υπάλληλοι πρέπει να ταξιδέψουν από την Αθήνα, ενώ αυτό θα μπορούσε να γίνεται από τις περιφερειακές υπηρεσίες.
Πάντως η κυβέρνηση έχει εισπράξει επενδυτικό ενδιαφέρον και δρομολογεί την ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ» της δημιουργίας δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα. Ωστόσο οι οικονομικοί όροι του πρότζεκτ θα εξειδικευθούν στη συνέχεια και, μάλλον, κατά περίπτωση. Παράλληλα το υπουργείο Οικονομίας εξετάζει την ένταξη της αδειοδότησης υδατοδρομίων σε διαδικασίες fast track.
Σημειωτέον ότι συντονιστικό ρόλο στην ανάπτυξη των υδατοδρομίων έχει αναλάβει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), το οποίο, καθώς είναι ιδιοκτήτης των 12 μεγάλων λιμανιών της χώρας και έχει αποκτήσει τη δυνατότητα θεσμικής παρέμβασης στα κατά τόπους λιμενικά ταμεία, έχει εντάξει και αυτή την παράμετρο στη στρατηγική του.
Πάντως, σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, το μείζον ζήτημα είναι η ύπαρξη σημαντικών επενδυτών που θα μπορούν να χρηματοδοτήσουν την οργανική ανάπτυξη συγκοινωνιών με υδροπλάνα, κάτι που προϋποθέτει πολύ χρόνο, τεράστια κεφάλαια, μεγάλη τεχνική επάρκεια και στρατηγικό σχεδιασμό.
{jathumbnail off}