Ιόνια Οδός: Περιμένοντας πράσινο φως από τις Βρυξέλλες….

ionia odosΑπό τις Βρυξέλλες θα πρέπει πλέον να περιμένουμε τα… καλά νέα για την Ιόνια Οδό, αλλά και τους άλλους οδικούς άξονες, καθώς στις επαφές που έχει ο Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, αναμένεται να υπάρξουν σαφείς ενδείξεις των Κοινοτικών για τις προθέσεις τους, σχετικά με την τύχη των έργων αυτών.

Οι καθυστερήσεις είναι τεράστιες και ο χρόνος κυλά αντίστροφα… Το έργο της Ιόνιας Οδού, ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν σχεδιαστεί στην Ήπειρο, έχει παγώσει εδώ και δύο χρόνια, από όταν εγκατέλειψε και η τελευταία κοινοπραξία που δούλευε στην περιοχή του Ξηροβουνίου.

 

Στο φυσικό αντικείμενο του έργου οι επιδόσεις είναι μέτριες με ένα ποσοστό 30,54%, ποσοστό που δείχνει πως ο χρόνος που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα θα είναι μεγαλύτερος σε σχέση με τα υπόλοιπα τρία έργα (Ολυμπία, Ε65, Αιγαίου).

 

Αυτό γιατί μεγάλο ποσοστό του έργου γίνεται σε νέα χάραξη και όχι διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού και γιατί «έτοιμος δρόμος», δηλαδή τμήματα που έχουν ήδη κατασκευαστεί είναι μόλις 55χλμ σε σύνολο 196χλμ.

Για τη σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας οδού (Αντίρριο – Ιωάννινα), που περιλαμβάνει και την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας μέχρι τη Σκάρφεια, το υπουργείο  κατέβαλε 354 εκατ. ευρώ από τη συμμετοχή του Δημοσίου και υπολείπονται 220 εκατ., τα οποία, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, θα γίνει μετά την ολοκλήρωση του έργου.

Έχει εκτελεστεί το 30,54% του φυσικού αντικειμένου, έναντι του προγραμματισμένου 78,85%. Για απαλλοτριώσεις στο εν λόγω τμήμα Αντίρριο – Ιωάννινα το Δημόσιο έχει δώσει 56,1 εκατ. ευρώ περίπου.

Ακόμη κι αν ξεκινούσαν άμεσα οι εργασίες θα χρειάζονταν τουλάχιστον τρία χρόνια ώστε να δοθεί το έργο, στο σύνολό του, σε κυκλοφορία.Τ ο 2016 φαντάζει ως λογική χρονιά ολοκλήρωσης καθώς ακόμα και οι εργασίες που έχουν εκτελεστεί λόγω εγκατάλειψης θα απαιτήσουν ένα χρονικό διάστημα για να διαπιστωθεί η κατάσταση τους.

Όλα αυτά βέβαια υπό την προυπόθεση ότι τόσο οι Βρυβέλλες, τέσσερις διευθύνσεις της Επιτροπής, όσο και οι ξένες τράπεζες θα συμφωνήσουν για την επανέναρξη των εργασιών.

Το γερό χαρτί στην περίπτωση της Ιόνιας Οδού δεν είναι ο άξονας Αντίρριο-Ιωάννινα καθώς οι μελέτες δεν είναι ενθαρρυντικές αλλά το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια που υπάγεται κάτω από την ίδια σύμβαση και αποφέρει «πακτωλό» χρημάτων από τα διόδια.