Απαγορευτικό τείνει να ξαναγίνει το …ταξίδι καθώς οι τιμές των καυσίμων, μετά από ένα ευτυχές διάστημα για τους καταναλωτές , ξαναπήραν την ανηφόρα.
Ήδη οι τιμές στα πρατήρια έχουν διαμορφωθεί σε σαφώς πιο υψηλά επίπεδα και αυτό παρόλο που η τιμή του βαρελιού εξακολουθεί να παραμένει κάτω από τα 60 δολάρια και θεωρείται χαμηλή.
Υπεύθυνη για τη σημαντική αυτή επανάκαμψη των τιμών στα υψηλά επίπεδα του προηγούμενου έτους, όπως γράφει το carzine.gr είναι η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο, η οποία έχει φτάσει στα πιο χαμηλά επίπεδα της δεκαετίας και φλερτάρει μάλιστα με το 1:1. Πιο συγκεκριμένα είναι σχεδόν στο 1,05, οπότε ακόμα και σε σχέση με μια ισοτιμία 1:1,15 υπάρχει μια σημαντική διαφορά, της τάξης σχεδόν του 15%.
Από τη στιγμή, έτσι, που οι τιμές των καυσίμων διαμορφώνονται στο αμερικανικό νόμισμα είναι λογικό να κινούνται ανοδικά όταν εκφράζονται σε ευρώ.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι οι χώρες του Κόλπου δεν έχουν περιορίσει την παραγωγή τους, προκειμένου τεχνητά να δημιουργήσουν έλλειψη που τελικά θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών. Μάλιστα πρόσφατα εκπρόσωπος του OPEC, του συνδέσμου των πετρελαιοπαραγωγών χωρών της Μέσης Ανατολής, δήλωσε πως δεν θα υπήρχε πρόβλημα αν η τιμή έπεφτε ακόμα και στα 20 δολάρια το βαρέλι –από τα ήδη χαμηλά σημερινά επίπεδα.
Αναφορικά εξάλλου με τη διαφορετική τιμολογιακή αντιμετώπιση βενζίνης και πετρελαίου, Γάλλος αναλυτής επισημαίνει ότι η τιμή του πετρελαίου ορίζεται με βάση το δολάριο και συνήθως το αγοράζουμε με κάποιο άλλο νόμισμα. Για παράδειγμα, η Ευρώπη αγοράζει πετρέλαιο με ευρώ, άρα παίζει ρόλο η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου. Περάν αυτού στην τιμή των καυσίμων, περιλαμβάνονται και πολλοί συγκεκριμένοι φόροι. Για παράδειγμα στη Γαλλία, υπάρχει αύξηση 50% της τιμής, λόγω φόρων.
Αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση της Γαλλίας, μια μείωση 50% της τιμής του πετρελαίου που είναι σε δολάρια, όταν η μετατροπή γίνεται σε ευρώ η μείωση θα είναι κατά 40%. Αν προσθέσουμε στην τιμή και τους φόρους, αυτό συνεπάγεται τελικά ότι η μείωση είναι μόλις 17%.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι τιμές του πετρελαίου, σύμφωνα με όλους τους αναλυτές θα ανέβουν ξανά. Εκεί που υπάρχει μιά διαφοροποίηση απόψεων είναι το μέχρι που θα φθάσουν και μέσα σε ποιό χρόνο.
Σε ότι αφορά την αντιμετώπιση του θέματος από ελληνικής πλευράς το αρμόδιο υπουργείο, έχει ήδη ανακοινώσει ότι παρακολουθεί σε συνεχή βάση τον τομέα των πετρελαιοειδών με σκοπό να διαπιστώνει εάν το ύψος των τιμών στις οποίες διατίθενται τα προϊόντα αυτά στην αγορά, δικαιολογούνται από τις διεθνείς και εγχώριες συνθήκες.
Υπενθυμίζει δε σε ό,τι αφορά τη μεθοδολογία αξιολόγησης των τιμών των πετρελαιοειδών, πως έχει αρχίσει τη διαδικασία υλοποίησης των παρατηρήσεων και εισηγήσεων του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας, με στόχο την πιο ορθολογιστική και έγκαιρη παρακολούθηση τους.
Πέραν αυτού έχει γίνει ένα σημαντικό βήμα αναφορικά με το χρόνο εξασφάλισης στοιχείων που απαιτούνται για την κοστολόγηση των εισαγόμενων φορτίων πετρελαιοειδών, με αποτέλεσμα ο χρόνος παραλαβής των στοιχείων να έχει μειωθεί από 30 σε κάποιες περιπτώσεις, σε 4 μόνο ημέρες, γεγονός που με τη σειρά του έχει σαν αποτέλεσμα την πιο έγκαιρη κοστολόγηση από πλευράς Υπουργείου.