Νέα συμφωνία δρομολογείται μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και των κοινοπραξιών στις οποίες έχουν παραχωρηθεί οι αυτοκινητόδρομοι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει η Καθημερινή, πρόκειται ουσιαστικά για συμφωνία επανεκκίνησης, με την οποία διευθετούνται ο τρόπος καθορισμού νέων αποζημιώσεων και ενός πριμ για την επιτάχυνση των εργασιών, το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων, η εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων από το Δημόσιο.
Οι συζητήσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές έχουν ξεκινήσει εδώ και δύο μήνες περίπου. Η βασική διαφορά σε σχέση με το παρελθόν είναι ότι πραγματοποιούνται, με τα έργα να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και τη ροή της χρηματοδότησης να «τρέχει».
Επιπλέον, το τελικό κείμενο, δηλαδή το «πλαίσιο συναντίληψης», δεν θα τροποποιεί τις συμφωνίες παραχώρησης, επομένως δεν χρειάζεται την έγκριση της Βουλής.
Η υπογραφή της συμφωνίας έχει ζητηθεί από την τρόικα, προκειμένου να δεσμευτούν τόσο οι παραχωρησιούχοι όσο και οι κατασκευαστές των έργων ότι είναι εφικτός ο στόχος της ολοκλήρωσής τους έως τον Μάρτιο του 2017, οπότε και κλείνει και τυπικά το ΕΣΠΑ 2007-2013.
Με δεδομένο ότι οι παραχωρησιούχοι έχουν πλέον το στρατηγικό «πλεονέκτημα» (καθώς το Δημόσιο «πνίγεται» από την ανελαστική ημερομηνία του Μαρτίου του 2017, ενώ βαρύνεται με τις κύριες αιτίες καθυστέρησης των έργων), το Δημόσιο οδηγείται και πάλι στην καταβολή τρίτου γύρου αποζημιώσεων.
Τα «πλαίσια συναντίληψης» θα καθορίζουν την παροχή νέων αποζημιώσεων σε κατασκευαστές και παραχωρησιούχους. Οι πρώτοι διεκδικούν «πριμ επιτάχυνσης» για το σύνολο των εργασιών, το οποίο ύστερα από διαπραγματεύσεις περιορίστηκε μόνο στις εργασίες εκείνες που είναι κρίσιμες χρονικά.
Οι κατασκευαστές, οι παραχωρησιούχοι και, κυρίως, οι τράπεζες ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις από το Δημόσιο για τη χρηματοδότηση που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση των έργων
Επιπλέον, οι παραχωρησιούχοι ζήτησαν τα «πριμ επιτάχυνσης» των κατασκευαστών να καταβληθούν άμεσα (ολόκληρα ή ένα σημαντικό μέρος τους), αίτημα που η κυβέρνηση συζητά, στο πλαίσιο της γενικής διαπραγμάτευσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το συνολικό κόστος των πέντε οδικών έργων, ύστερα από την τελευταία αναθεώρηση, πλησιάζει τα 4 δισ. ευρώ.
Η Ιόνια Οδός (κοινοπραξία Νέα Οδός) θα έχει κοστίσει 825,1 εκατ. ευρώ, ο και ο Ε65 (Κεντρική Οδός) 860,9 εκατ. ευρώ.
Ολα αυτά, βέβαια, χωρίς να συνυπολογιστούν οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες βαρύνουν το Δημόσιο.
{jathumbnail off}