Η αρχή έγινε. Μετά την κύρωση των συμβάσεων και την οριστικοποίηση των συμφωνιών, το χρήμα ξεκίνησε να ρέει προς τις κοινοπραξίες που θα κατασκευάσουν τους τέσσερις πολύπαθους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Το τελικό πλάνο με βάση το οποίο θα επανεκκινηθούν τα έργα οριστικοποιείται αυτές τις ημέρες και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή άμεσα ώστε μέχρι το Μάρτιο να έχουν ανοίξει εργοτάξια, αυτή τη φορά στην πραγματικότητα.
Στόχος λοιπόν είναι μέχρι τον Μάρτιο οι εργασίες να κινούνται στον μέγιστο δυνατό ρυθμό, καθώς τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης είναι οριακά.
Λίγο πριν εκπνεύσει ο χρόνος, ο νόμος με τον οποίο κυρώθηκαν οι τροποποιήσεις στις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης δημοσιεύθηκε και τέθηκε σε ισχύ. Όπως προέβλεπαν οι αναθεωρημένες συμφωνίες, το Δημόσιο θα ενέκρινε την ίδια ημέρα τη διάθεση ενός μεγάλου τμήματος των αποζημιώσεων και της χρηματοδότησης για κάθε έργο, συνολικά 866 εκατ. ευρώ.
Τα χρήματα αυτά καταβλήθηκαν ως εξής:
1. Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: 248 εκατ. ευρώ.
2. Νέα Οδός: 178,5 εκατ. ευρώ.
3. Κεντρική Οδός: 175,3 εκατ. ευρώ.
4. Ολυμπία Οδός: 264,8 εκατ. ευρώ.
Οι εκταμιεύσεις των ποσών αυτών ξεκίνησαν και θα ολοκληρωθούν μέχρι και τις αρχές του Ιανουαρίου. Παράλληλα, θα ολοκληρωθεί η διαδικασία για την «επιστροφή» μέσω ΕΣΠΑ του κομματιού εκείνου που είναι επιλέξιμο (η Ε.Ε. θα καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του χρηματοδοτικού κενού των έργων, αλλά όχι τις αποζημιώσεις προς τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές).
Η επόμενη δόση της χρηματοδοτικής συμβολής θα δοθεί ως εξής:
– Νέα Οδός: στις 11 Μαρτίου 2014 θα καταβληθούν 100,5 εκατ. ευρώ, τελευταία δόση της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής συν 74 εκατ. ευρώ της πρόσθετης.
– Κεντρική Οδός: στις 15 Μαρτίου 2014 θα καταβληθούν 42,8 εκατ. ευρώ της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, συν 8,5 εκατ. ευρώ της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής.
– Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: στις 30 Απριλίου 2014 θα καταβληθούν 97,8 εκατ. της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής.
Οι παραχωρησιούχοι, λοιπόν, εξασφάλισαν ποσά πέρα από κάθε προσδοκία για την ολοκλήρωση της κατασκευής (και ακολούθως για τη χρηματοδότηση της λειτουργίας). Η «μπάλα», όμως, τώρα βρίσκεται στο δικό τους γήπεδο.
Έτσι από την πλευρά τους οριστικοποιούν το τελικό πλάνο της κατασκευής. Το Δημόσιο θα πρέπει να ενημερωθεί για το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εξέλιξης των εργασιών, καθώς οι κατασκευαστές έχουν δεσμευθεί ότι μέχρι τον Μάρτιο θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα έργα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο οι παραχωρησιούχοι όσο και οι κατασκευαστές έχουν πλέον ξεκινήσει την πρόσληψη προσωπικού σε διάφορες θέσεις και ειδικότητες, αλλά απευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά σε τοπικό επίπεδο για ευνόητους λόγους. Υπενθυμίζεται ότι οι τέσσερις κοινοπραξίες έχουν λάβει τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τα έργα στις αρχές του 2016.