Δυσκολότερα και με λιγότερα κίνητρα γίνονται τα επόμενα χρόνια, για όσους θέλουν να επενδύσουν στην περιοχή μας.
Η Ήπειρος, μετά την ανάσα που είχε πάρει μέχρι το 2010, επέστρεψε και πάλι σε μία εξαιρετικά δύσκολη θέση. Είναι η φτωχότερη περιφέρεια της χώρας με το χαμηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα.
Κι όταν πριν δεκαπενταετίας βρίσκονταν και πάλι στην ίδια θέση, κοινό αίτημα όλων των φορέων της Ηπείρου και βέβαια των βουλευτών ήταν η θέσπιση «ειδικών κινήτρων». Πολλές φορές το αίτημα συμπληρώνονταν μάλιστα «ανάλογων αυτών της Θράκης».
Βέβαια στην πορεία ήρθε ένας υποδειγματικός αναπτυξιακός νόμος ο οποίος αποκατέστησε σε μεγάλο βαθμό τις αδικίες και έδωσε ισχυρά κίνητρα για επενδύσεις. Με βελτιώσεις και διορθώσεις, ο νόμος αυτός ισχύει μέχρι και σήμερα….
Φυσικά δεν λείπουν οι περιπτώσεις της στρεβλής εφαρμογής, των επενδύσεων που δεν υλοποιήθηκαν ή υλοποιήθηκαν εντελώς διαφορετικά από το κατατεθειμένο σχέδιο, ούτε οι περιπτώσεις όπου έγιναν λίγα μπροστά σε όσα έπρεπε να υλοποιηθούν…. Όμως πάντα θα υπάρχουν αετονύχηδες και δυστυχώς φαίνεται ότι θα υπάρχουν για πολλά χρόνια ακόμη υπηρεσίες ή δομές που δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους….
Ο αναπτυξιακός νόμος, ο οποίος κλείνει, έδινε κίνητρα για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων στην Ήπειρο, τα οποία έφταναν μέχρι και το 60%. Ποσοστό γενναίο για όσους ήθελαν πραγματικά να επενδύσουν στην περιοχή…
Τα επόμενα χρόνια όμως επιφυλάσσουν γενναίο ψαλίδι, σε όσους θέλουν να επενδύσουν, καθώς το ανώτατο ποσοστό της επιχορήγησης δεν θα ξεπερνά το 45%.
Πρόκειται για ενισχύσεις που θα δοθούν είτε μέσω του νέου ΕΣΠΑ είτε μέσω άλλων διαρθρωτικών ταμείων τα επόμενα χρόνια στις επιχειρήσεις που θα κάνουν επενδύσεις.
Και στη νέα περίοδο η Κομισιόν δέχθηκε ότι ο νέος χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων για την Ελλάδα θα καλύπτει το σύνολο της ελληνικής επικράτειας και του πληθυσμού της, δεδομένου ότι η χώρα βρίσκεται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Παρά το γεγονός όμως ότι ευνοούνται όλες οι περιοχές της χώρας, η κατανομή θα γίνει προς όφελος των πλέον μειονεκτικών περιφερειών της με δικαίωμα στην Ελλάδα, εφόσον χρειαστεί, να ζητήσει τροποποίηση του χάρτη τον Ιούνιο του 2016.
Οι ενισχύσεις της νέας περιόδου 2014-2020 είναι μειωμένες σε σύγκριση με τον προηγούμενο χάρτη ενισχύσεων 2007-2013 από 5% έως και 15% ανάλογα με την περιφέρεια.
Σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής, η οποία έλαβε υπόψη της τα αιτήματα της ελληνικής κυβέρνησης, ο χάρτης θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2014 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και προσδιορίζει ότι τα ανώτατα επίπεδα ενίσχυσης που μπορεί να χορηγηθούν σε περιφερειακά επενδυτικά έργα που υλοποιούνται από μεγάλες επιχειρήσεις σε ενισχυόμενες περιοχές θα κυμαίνονται μεταξύ 10% και 25% του συνολικού κόστους των επενδύσεων, ανάλογα με την εκάστοτε περιοχή. Για τις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις τα ποσοστά αυτά αυξάνονται έως και 20% ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης αλλά και την περιοχή στην οποία θα δραστηριοποιείται και μπορεί να φτάσουν έως το 45%.
Στον νέο χάρτη, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η Κεντρική Μακεδονία, η Θεσσαλία, η Ήπειρος, η Δυτική Ελλάδα, η Πελοπόννησος και το Βόρειο Αιγαίο, που έχουν κατά κεφαλήν ΑΕΠ χαμηλότερο από το 75% του μέσου όρου της ΕΕ και καλύπτουν το 56,1% του πληθυσμού της Ελλάδας, θα είναι επιλέξιμες για τις υψηλότερες περιφερειακές επενδυτικές ενισχύσεις που θα μπορεί να φτάσουν στο 45%.
Γενναίο κούρεμα λοιπόν, σε μία εποχή που η χώρα αναζητά εναγωνίως επενδυτές και επενδύσεις. Προφανώς αυτοί δύσκολα θα είναι Έλληνες!