Στο πλαίσιο υλοποίησης του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA1 “Δράσεις Προσανατολισμένες σε ένα Σύγχρονο Διαπολιτισμικό Σχολείο” του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας Κουκούλης Γεώργιος (εκπαιδευτικός πληροφορικής) και Λιόκας Αλέξανδρος (δάσκαλος) επισκέφτηκαν το σχολείο Varia College στην πόλη Vantta της Φινλανδίας για να συμμετάσχουν σε συνάντηση εργασίας με τίτλο “A school for tomorrow – How Finland is preparing for the future”. Στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό έργο συμμετείχαν και άλλοι εκπαιδευτικοί από σχολεία της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Τσεχίας, της Γερμανίας, του Λιχτενστάιν και της Γαλλίας.
Το αντικείμενο του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού έργου είναι η χρήση φορητών συσκευών (tablets και ipads) στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η χρήση τους έγινε υπό το πλαίσιο νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων ώστε να επιτυγχάνεται μεγαλύτερη εξατομικευμένη διδασκαλία και μεγαλύτερο κίνητρο για ενεργητική συμμετοχή από μαθητές καλύπτοντας έτσι κάθε ακαδημαϊκή και κοινωνική τους ανάγκη.
Η εκπαιδευτική συνάντηση ξεκίνησε με γεύμα υποδοχής και γνωριμίας με τους διοργανωτές και τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς από τα άλλα μέλη κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι επόμενες μέρες περιελάμβαναν παρακολούθηση μαθημάτων στο Varia College με τα παρακάτω αντικείμενα:
Αρχικά παρουσιάστηκε ο οργανισμός atempo που διοργάνωσε το πρόγραμμα και στη συνέχεια το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας. Η πρώτη μέρα τελείωσε με την ξενάγηση στο χώρο όπου πραγματοποιήθηκαν τα μαθήματα, το οποίο είναι ένα σχολείο Δευτεροβάθμιας επαγγελματικού προσανατολισμού.
Την τρίτη μέρα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο δημοτικό σχολείο Savio Primary School όπου έγιναν παρακολουθήσεις μαθημάτων και συζητήσεις με του εκπαιδευτικούς. Στη συνέχεια επιστρέψαμε στο Varia College όπου έγιναν μαθήματα σχετικά με την ψηφιοποίηση στα σχολεία της Φινλανδίας από τον Διευθυντή και εκπαιδευτικό Αγγλικής γλώσσας Petri Ilmonen. Επίσης, παρουσιάστηκαν ψηφιακά εργαλεία δημιουργίας περιεχομένου που μπορούν να καταστήσουν τους μαθητές ως σχεδιαστές εκπαιδευτικού περιεχομένου.
Την τέταρτη μέρα παρουσιάστηκαν εργαλεία συνεργατικής γραφής και έγινε δοκιμή εφαρμογών δημιουργίας περιεχομένου της επιλογής κάθε εκπαιδευόμενου. Παρουσιάστηκαν ψηφιακά εργαλεία δημιουργίας διαδραστικών κουίζ και αξιολογήσεων αλλά και εργαλεία εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε προετοιμασία για τον “Καταπληκτικό αγώνα”. Ο αγώνας αυτός περιελάμβανε το χωρισμό του τμήματος σε ομάδες και κάθε ομάδα, κάνοντας χρήση της εφαρμογής Actionnound, έπρεπε να ολοκληρώσουν κάποιες δοκιμασίες. Η ενδιαφέρουσα και ευχάριστη αυτή δραστηριότητα έλαβε χώρα στο Ελσίνκι και έδωσε τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να γνωρίζουν την πρωτεύουσα της Φινλανδίας και τα αξιοθέατά της. Η μέρα ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στη σύγχρονη βιβλιοθήκη Oodi.
Την πέμπτη μέρα οι εκπαιδευόμενοι εξοικειώθηκαν με το εργαλείο δημιουργίας βίντεο imovie και στη συνέχεια επισκέφτηκαν το μουσείο επιστήμης Heureka Science Museum. Στην επίσκεψη αυτή οι εκπαιδευόμενοι συγκέντρωσαν φωτογραφικό υλικό και βίντεο για να δημιουργήσουν το δικό τους βίντεο με το ψηφιακό εργαλείο imovie. Η μέρα ολοκληρώθηκε με αποχαιρετιστήριο δείπνο.
Την τελευταία μέρα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο σχολείο Havukoski School της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο οποίο ο Διευθυντής του παρουσίασε τον τρόπο λειτουργίας του και μας ξενάγησε στους χώρους του. Στο τέλος παρουσιάστηκαν και σχολιάστηκαν οι εργασίες των εκπαιδευόμενων που πραγματοποίησαν τις προηγούμενες μέρες.
Πέρα από την γνωριμία με πλήθος ψηφιακών εργαλείων οι εκπαιδευόμενοι ήρθαν σε επαφή με νέες παιδαγωγικές μεθόδους όπως η ανεστραμμένη μάθηση και η μάθηση χωρίς χρήση χαρτιού.