Προς οριστικό αντίο οδεύει η μελέτη για την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου. Μπορεί τις τελευταίες ημέρες να… νεκρανασταίνει από κύκλους των Αθηνών, όμως επί της ουσίας, δεν έχει γίνει ούτε μισό βήμα για να μπορέσει να οδηγηθεί σε δημοπράτηση.
Κανένα από τα δύο συναρμόδια υπουργεία –Υποδομών και Ανάπτυξης- δεν έχουν συμπεριλάβει στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και για το 2023 το ποσό των 7,5 εκατομμυρίων που αποτελεί την εθνική συμμετοχή ώστε να συμπληρωθεί στην ήδη εγκεκριμένη από την Κοινότητα και να δημοπρατηθεί η μελέτη.
Για τον ΟΣΕ η σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμπάκας- Ιωαννίνων και του λιμένα Ηγουμενίτσας, αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού διαδρόμου του κεντρικού δικτύου που συνδέει το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο με αυτό της Βόρειας Ευρώπης.
«Η σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμπάκας- Ιωαννίνων- Λιμένα Ηγουμενίτσας, χαρακτηρίζεται στο χάρτη των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών ως υπό κατασκευή, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030 εφόσον ανήκει στο κύριο Διευρωπαικό Δίκτυο Μεταφορών» σημείωνε σε σχετικό έγγραφο που είχε καταθέσει πριν από μερικούς μήνες στη Βουλή.
Στο παρελθόν είχε γίνει η πρώτη φάση μελετών και προκειμένου να ολοκληρωθούν ο Οργανισμός υπέβαλε τον Μάρτιο του 2021 πρόταση ύψους 15,5 εκατομμυρίων στο CEF- Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη».
Η πρόταση έγινε δεκτή, η Κοινότητα ενέκρινε το ποσό των 7,5 εκατομμύρια (το 50%) και τον Νοέμβριο του 2021 υπεγράφη η συμφωνία χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με αυτή η ολοκλήρωση των μελετών προβλέπεται στα τέλη του 2024.
Όμως ο ΟΣΕ δεν μπόρεσε να προχωρήσει στην προκήρυξη των μελετών καθώς δεν εντάχθηκε το 2022 η δαπάνη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Και σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του Epiruspost από πηγές του Οργανισμού δεν υπάρχει πρόβλεψη ούτε στο πρόγραμμα του 2023.
Έτσι η δημοπράτηση δεν μπορεί να προχωρήσει.. Ο χρόνος που έχει χαθεί είναι ήδη πολύς.
Ο κίνδυνος να επιστραφούν τα κοινοτικά χρήματα είναι ήδη ορατός..
Το χειρότερο όμως είναι ότι η Ελλάδα, είτε μέσω του ΟΣΕ, είτε μέσω των Υπουργείων, για τα επόμενα χρόνια δεν θα μπορέσει να αντλήσει κοινοτικούς πόρους για την συγκεκριμένη μελέτη..
Οι ευθύνες προφανώς είναι μεγάλες.. Τόσο στα Υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών που κατά καιρούς επιρρίπτει το ένα στο άλλο την ευθύνη όσο και στους τοπικούς φορείς, που είτε δεν ασχολήθηκαν σοβαρά, είτε επαναπαύθηκαν σε κενές πολιτικές υποσχέσεις.