Διαρκείς οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ

woman hand hold shopping cart with Abstract blur supermarket aisle background

Μπορεί τα στοιχεία για τον πληθωρισμό Φεβρουαρίου που θα ανακοινώσει στις 13 Μαρτίου η Ελληνική Στατιστική Αρχή να δείξουν αποκλιμάκωση του πληθωρισμού σε ετήσια βάση, ωστόσο οι τιμές σε προϊόντα και υπηρεσίες είναι ακόμη και 52% υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι.

Για ένα «καλάθι» με 25 βασικά προϊόντα –τρόφιμα και είδη νοικοκυριού–, την 1η Μαρτίου 2022 πληρώναμε 76,26 ευρώ, ενώ τώρα θα πληρώσουμε για τα ίδια ακριβώς προϊόντα 91 ευρώ, δηλαδή 19,33% περισσότερα χρήματα.

Σε ορισμένες, μάλιστα, περιπτώσεις οι αυξήσεις φτάνουν ακόμη και το 60%, όπως είναι στα επώνυμα χαρτιά υγείας ή σε απορρυπαντικά και αφρόλουτρα, όπου καταγράφονται ανατιμήσεις πάνω από 50%. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ειδικά για αυτά τα προϊόντα οι καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές, οι οποίες είναι αρκετά εκτεταμένες (κυρίως 1+1 δώρο) ή στρέφονται σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως συμβαίνει κυρίως στην κατηγορία των χαρτικών.

Με βάση τα στοιχεία της εταιρείας μέτρησης της κατανάλωσης IRI, τον Ιανουάριο οι πωλήσεις σε αξίας αυξήθηκαν 7%, σε τεμάχια μειώθηκαν 2,5% με τη μέση τιμή ανά τεμάχιο να καταγράφει αύξηση 9,8%. Πρωταθλητές τον Ιανουάριο, στο νέο κύμα ανατιμήσεων με +14,6% ήταν τα προϊόντα για το σπίτι, με +10,9% τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και ακολουθούν με 8,9% τα τρόφιμα και +9,8% όλη η κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών.Remaining Time-0:00FullscreenMute

Στα τρόφιμα οι ανατιμήσεις για έναν ακόμη μήνα πήραν φωτιά. Στα γαλακτοκομικά οι τιμές ανά τεμάχιο αυξήθηκαν 17,1%, 8,1% στα συσκευασμένα τρόφιμα, 5,2% στα σνακς 7,8% στα κατεψυγμένα και 12,4% στα συστατικά και βοηθήματα για τη μαγειρική.

Οι συνεχιζόμενες ανατιμήσεις, με διψήφιο ποσοστό σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, αποτελεί τον βασικό λόγο μετακίνησης των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σε αυτό έχει βοηθήσει σημαντικά και το καλάθι του νοικοκυριού. Αποτέλεσμα οι πωλήσεις σε αξία της κατηγορίας των pl εμφάνισε τον Ιανουάριο ανάπτυξη 21,3%. Το μερίδιο τους πλέον διαμορφώνεται στο 17,7% δηλαδή επέστρεψε στα επίπεδα της οικονομικής κρίσης και συγκεκριμένα στο 2012. Πάντως δεν είναι το υψηλότερο μερίδιο που έχει δει η αγορά την τελευταία δεκαετία. Το υψηλότερο μερίδιο των pl που ήταν 19% καταγράφηκε το 2014.

Οι υψηλές τιμές έχουν επιδράσει και στα καταστήματα που επιλέγουν οι καταναλωτές για τις αγορές τους. Τον Ιανουάριο οι πωλήσεις των υπερμάρκετ αυξήθηκαν 11% και το μερίδιό τους ανέρχεται πλέον στο 15%. Ο δεύτερος μεγαλύτερος ρυθμός ανάπτυξης +10,5% καταγράφηκε στα καταστήματα έως 400 τ.μ. που ελέγχουν το 13,9% της αγοράς ενώ μονοψήφια ήταν η ανάπτυξη των πωλήσεων +6,4% και 5% των καταστημάτων από 400-1.000 τ.μ. και 1.000-2.500 τ.μ. αντίστοιχα. Οι δύο αυτοί τελευταίοι τύποι καταστημάτων ελέγχουν το 71% της αγοράς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ