Ο Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης, ένα φιλόδοξο σχέδιο που ξεκίνησε μετά τον θάνατο του Ερμή Θεοχαρόπουλου στα Τζουμέρκα, ακόμη μένει στα χαρτιά.. Κι έρχονται αλλαγές στις βάσεις ελικοπτέρων που είχαν θεσμοθετηθεί για να προκαλέσουν ερωτήματα και αντιδράσεις.
Η «Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος ΑΜΚΕ» και οι παραπάνω από πενήντα χιλιάδες πολίτες της διαδικτυακής κοινότητας «Theofanis Ermis Connecting Us», εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους και τον προβληματισμό τους σχετικά με τις αποφάσεις, τις στοχεύσεις και τον σχεδιασμό της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας της κυβέρνησης και του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δια του υπουργού του κ Κικίλια, αλλά και του Αρχηγού του επιχειρησιακού βραχίονα του Υπουργείου, δηλαδή του Πυροσβεστικού Σώματος, αντιστρατήγου Θεόδωρου Βάγια.
“Παρά τις υποσχέσεις και τις δεσμεύσεις τόσο αυτών όσο και του ιδίου του Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη, σε ό,τι αφορά τόσο στον Ευρωπαϊκό χαρακτήρα HEMS (Helicopter Emergency Medical Services) δηλαδή αυτό των Πρωτογενών Αεροδιακομιδών του μηχανισμού εναέριας διάσωσης και αεροδιακομιδών Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος όσο και στην επιλογή των κατάλληλων ελικοπτέρων HEMS βάσει των διεθνών και Ευρωπαϊκών προδιαγραφών, των χρόνων ετοιμότητας που δεν θα ξεπερνούσαν τα 3 έως 5 λεπτά από την κλήση για βοήθεια, αλλά και στην επιλογή των σχετικών Βάσεων ετοιμότητας επιφυλακής με αφορμή το αιφνιδιαστικό ΦΕΚ Β’ 210 28/01/2025.
Συγκεκριμένα με ένα σύνολο αυθαίρετων αποφάσεων και επιλογών με χαριστική βολή την ως άνω απόφαση του αρχηγού ΠΣ αντιστρατήγου Θεόδωρου Βάγια, καταργείται με τρόπο αυθαίρετο και σχεδόν ολοκληρωτικά η κοπιαστική και απόλυτα εθελοντική μας συμβολή στο όλο εγχείρημα τα τελευταία 2 χρόνια, αποφασίζεται ο μηχανισμός να γίνει ακόμη μία Ελληνική πατέντα παρά τις έντονες αντιδράσεις μας άλλα και τις συστάσεις Ευρωπαίων ειδικών και της EHAC (European HEMS and Air Ambulance Committee) της οποίας είμαστε ως ΑΜΚΕ συνδεδεμένο μέλος, αλλά και ουσιαστικά καταργείται ο αρχικός πιλοτικός σχεδιασμός των βάσεων που όριζε ο νόμος 4989/2022 και αργότερα 5075/2023 σε Αθήνα, Καβάλα, Ιωάννινα, Ανδραβίδα, Αγχίαλο και Ηράκλειο και ορίζονται αντ’αυτών, βάσεις σε Άκτιο, Ανδραβίδα, Αγχίαλο, Νάξο, Σάμο και Ηράκλειο.
Ο πιλοτικός χαρακτήρας της εφαρμογής του εγχειρήματος προϋποθέτει και απαιτεί σωστό εξαρχής σχεδιασμό με γνώμονα την εξαγωγή ποιοτικών και ποσοτικών στατιστικών στοιχείων ώστε να κριθεί αντικειμενικά η αποτελεσματικότητα αλλά και η περαιτέρω απαραίτητη ανάπτυξη του εγχειρήματος, πάντα όμως εξυπηρετώντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό πολιτών, σε όλες τις φάσεις εφαρμογής και ανάπτυξής του. Κάτι τέτοιο δυστυχώς δεν διαφαίνεται στον παρόντα επιχειρούμενο σχεδιασμό.
Καταγγέλλουμε λοιπόν τις παραπάνω μεθοδεύσεις στο σύνολό τους, και πραγματικά δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τόσο τον λόγο των αλλαγών αυτών από τις δεσμεύσεις και τα συμφωνηθέντα αλλά και ποιοί είναι αυτοί που τελικά με τις μεθοδεύσεις αυτές και τις αποφάσεις τους, παρακάμπτουν τόσο τις διεθνείς και Ευρωπαϊκές πρακτικές, όσο και την κοινή λογική. Η πρακτική του να εξυπηρετηθούν πιθανώς συμφέροντα αυτοσχεδιάζοντας και οδηγώντας με μαθηματική βεβαιότητα το όλο εγχείρημα σε απαξίωση και τελικά αποτυχία, μας βρίσκει κάθετα αντίθετους. Μάλιστα αυτό πάει να γίνει πριν καν ακόμη το εγχείρημα προλάβει να υλοποιηθεί, με την τουλάχιστον επί ένα χρόνο καθυστέρηση από τον αρχικό σχεδιασμό που προέβλεπε την έκδοση Τender Ευρωπαϊκού διαγωνισμού για τη μίσθωση πακέτου ελικοπτέρων και πλήρους προσωπικού από πάροχο με πιστοποιητικό αερομεταφορέα (AOC) κατά EASA, ήδη από τον Ιανουάριο του 2024» τονίζουν.
Με την ίδια παρέμβαση ζητούν να δοθούν απαντήσεις για ους λόγους καθυστέρησης στην μίσθωση των ελικοπτέρων, γιατί επιλέγεται αντί του του Ευρωπαϊκού προτύπου HEMS ετοιμότητας των 3 έως 5 λεπτών το απόλυτα αποτυχημένο ακόμη και στην αεροπυρόσβεση επιχειρησιακό μοντέλο της ΥΕΜΠΣ σε ότι αφορά τις φάσεις ετοιμότητας επιφυλακής και τους χρόνους ετοιμότητας 20 λεπτών, που ισχύουν μόνο στην Ελλάδα; Ποιοι θίγονται και συντηρούν την ολέθρια και εγκληματική αυτή για φύση και άνθρωπο τακτική;
Γιατί ενώ μέχρι και ο Πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει ότι ο μηχανισμός θα διαθέτει τα κατάλληλα μικρά ευέλικτα ελικόπτερα, που και ο ίδιος έχει δει σε δράση στο εξωτερικό, το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας προμηθεύεται πανάκριβα ελικόπτερα μεσαίου τύπου με σκανδαλώδη τρόπο σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος και της επιτυχίας του εγχειρήματος;
Γιατί επιλέγεται η Σάμος ως η μία από τις τρεις βάσεις ελικοπτέρων του μηχανισμού στη Νησιωτική Ελλάδα; Ποια η λογική και το κριτήριο αυτής της αυθαίρετης και αβάσιμης απόφασης; Ποια συμφέροντα εξυπηρετούν 33 χιλιάδες πολίτες αντί του παραπάνω του ενός εκατομμυρίου πολιτών και τουριστών που θα εξυπηρετούσε η βάση της Καβάλας; Ας σημειωθεί ότι στη Θεσσαλονίκη που θα κάλυπτε η βάση της Καβάλας υπάρχει ήδη κατάλληλη υγειoνομική υποδομή με ελικοδρόμιο και σύντομα θα διαθέτει κέντρο τραύματος level 1.
Γιατί καταργείται η ανάλογη βάση ελικοπτέρων στα Ιωάννινα που καλύπτει μεγάλο πληθυσμιακά αριθμό πολιτών και τουριστών από 1 έως 2 εκατομμύρια τόσο στην Ηπειρωτική Χώρα αλλά και τα Επτάνησα για να πάει στο Άκτιο του οποίου ο κύκλος δράσης υπερκαλύπτεται κατά 40-50% από την βάση της Ανδραβίδας;
Τέλος γιατί δεν υπάρχει βάση στην Αττική που αποτελεί τον μισό πληθυσμό της Χώρας και μεγάλο τουριστικό προορισμός.