Όποιος ανατρέξει στο πρόγραμμα «380+ έργα για την Ήπειρο» που είχε παρουσιάσει τον Απρίλιο του 2023 ο Πρωθυπουργός στο αναπτυξιακό συνέδριο των Ιωαννίνων θα συναντήσει και την «κατασκευή επαρχιακής οδού Ζωτικό – Σιστρούνι έως γέφυρα Μπακόλα (λόγω κατολίσθησης – νέες χαράξεις)» με προϋπολογισμό 19,2 εκατ. ευρώ και περαίωση το 2026!
Ίσως να μην υπάρχει πιο πολύπαθο έργο στην Ήπειρο από το συγκεκριμένο που οι περισσότεροι το γνωρίζουν ως έργο σύνδεσης της Εγνατίας Οδού στο ύψος της Τύριας με την Λάκκα Σουλίου (Σιστρούνι).
Κι αν η Περιφέρεια Ηπείρου για άλλες οδικές παρεμβάσεις πετάει την ευθύνη στο Υπουργείο για την συγκεκριμένη που σέρνεται επί 15 χρόνια η ευθύνη είναι αποκλειστικά δική της!
Το 2011, ήταν η πρώτη χρονιά θητείας της σημερινής Περιφερειακής Αρχής. Ο Περιφερειάρχης ενημερώνοντας τότε το Περιφερειακό Συμβούλιο υποστήριζε ότι θα εκπονηθεί νέα μελέτη για το τμήμα από την Τύρια ως το Σιστρούνι ενώ επικαλούνταν προηγούμενη ένταξη του έργου στο Γ’ ΚΠΣ που καθιστούσε αδύνατη την χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ!!
Για το τμήμα Γέφυρα Μπακόλα – Θεσπρωτικό, ο Περιφερειάρχης ανέφερε ότι μέχρι τέλους Φεβρουαρίου 2012 θα πρέπει να αντιμετωπιστούν εκκρεμότητες που υπάρχουν με το Δασαρχείο, ώστε στη συνέχεια να προωθηθεί προς ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Το δεύτερο δεν συνέβη ποτέ, όσο για το πρώτο αποδείχθηκε ότι δεν ίσχυε και στην πορεία ο Περιφερειάρχης για να δικαιολογήσει την μη ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ ανακάλυψε τα… σαθρά και σάπια εδάφη της Λάκκας Σουλίου!
Το αρχικό έργο των 17 χιλιομέτρων, αυτό που θα έβγαζε τη Λάκκα Σουλίου από την απομόνωση και θα έδινε πρόσβαση στην Εγνατία, δημοπρατήθηκε το 2011 και σήμερα παραμένει χαμένο ανάμεσα σε εργολαβίες και παρατάσεις.
Αν κάποιος θελήσει να έχει ακριβή εικόνα για το κόστος δεν θα τα καταφέρει.. Ίσως πλέον να μην έχει και η ίδια η Περιφέρεια αφού στα χρόνια που μεσολάβησαν πέρα από τις βασικές εργολαβίες, υπήρξαν και αρκετές άλλες για αποκαταστάσεις ή για έκτακτες ανάγκες που προέκυπταν.
Κάπου το 2019 ο προϋπολογισμός για την κατασκευή του έργου Τύρια- Σιστρούνι εξαντλήθηκε και τότε ακολούθησε ένα… συμπληρωματικό έργο πάνω στο κεντρικό.
Ήταν το έργο κατασκευής του δρόμου Ζωτικό- Μπεστιά με προϋπολογισμό 3,5 εκατομμύρια ευρώ.
Η σύμβαση υπογράφηκε και ο χρόνος περαίωσης οριζόταν σε 24 μήνες! Το έργο δηλαδή έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί στο τέλος του 2021!
Από τότε βρίσκεται στις παρατάσεις..
Στην επίσημη πλατφόρμα για τα έργα, που τέθηκε σε λειτουργία εδώ και λίγες ημέρες υπάρχει πλέον το έργο «Ζωτικό- Γέφυρα Μπακόλα». Αναφέρεται ότι έχει ολοκληρωθεί το τμήμα Ζωτικό- Μπεστιά, που ήταν τμήμα του αρχικού έργου (Τύριας- Σιστρούνι) και προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2026!
Το Μάιο του 2024 από την Περιφέρεια Ηπείρου αποφασίστηκε η τροποποίηση της πράξης «κατασκευή επαρχιακής οδού Ζωτικό- Σιστρούνι έως Γέφυρα Μπακόλα». Αιτήθηκε την αύξηση του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του έργου από οκτώ σε 19,2 εκατομμύρια την οποία απέδωσε στις κατολισθήσεις που σημειώνονται στην περιοχή.
«εκπονηθείσα μελέτη έχει λάβει ειδική μέριμνα στα φαινόμενα αυτά τόσο με την αλλαγή της χάραξης της οδού σε κάποια της τμήματα όσο και με την υλοποίηση επιπλέον εργασιών αντιμετώπισης των κατολισθητικών φαινομένων» αναφέρεται στην απόφαση.
Ως χρόνος περαίωσης του έργου ορίζεται η 31η Δεκεμβρίου του 2025.
Αυτό μοιάζει ήδη αδύνατο…
Εργολαβίες, απευθείας αναθέσεις, συμπληρωματικά έργα, κατολισθητικά φαινόμενα… Ουδείς είναι σε θέση να υπολογίσει το κόστος λίγων χιλιομέτρων επαρχιακού οδικού δικτύου, που δεκαπέντε χρόνια μετά την έναρξη, δεν έφτασε στον προορισμό του..
Ένας δρόμος που δύο δεκαετίες πριν ήταν ζωτικής σημασίας ενώ όταν ξεκίνησε ο σχεδιασμός του κάτω στις αρχές του 2000 προβλεπόταν να φτάσει μέχρι το Θεσπρωτικό και τον Λούρο..