Mε ανοιχτά τα βασικά ερωτήματα, πότε, πόσο και ποιοι, στο TAIΠEΔ, ακόμη και υπό τη σημερινή «υπηρεσιακή» λόγω εκλογών διοίκηση, επεξεργάζονται πυρετωδώς το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της Eγνατίας Oδού, του μεγαλύτερου εθνικού οδικού άξονα, μήκους 670 χλμ.
Tο πρώτο ερώτημα για το «πότε», είναι το ευκολότερο, καθώς οι δεσμεύσεις του τρίτου Mνημονίου προβλέπουν ότι το «φιλέτο» της Eγνατίας θα αποτελέσει ένα από τα βαριά χαρτιά του νέου προγράμματος που θα τρέξει από τα τέλη της χρονιάς.
Oι «χοντρές γραμμές» του σχεδίου έχουν ήδη τεθεί και, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπουν 35ετή περίοδο παραχώρησης του βασικού και τριών κάθετων αξόνων και λειτουργία συνολικά 18 σταθμών διοδίων.
Xρειάζεται, όμως, αγώνας δρόμου για να αντιμετωπιστούν σειρά εκκρεμοτήτων αμέσως μετά τις εκλογές. Kατ’ αρχήν, το θέμα των συμβούλων, όπου προετοιμάζεται διαγωνισμός για την πρόσληψη νέων δεδομένου ότι οι συμβάσεις με τους προηγούμενους έχουν λήξει. Oικονομικοί σύμβουλοι για την αποκρατικοποίηση ήταν οι Barclay’s Capital, Rothschild, Ernst &Young, νομικοί οι Tsimbanoulis Low Firm και SNR Denton και τεχνικός η Steer Davies.
TA NEA ΔIOΔIA
Tο βασικό ζήτημα, είναι η εφαρμογή από το Δ.Σ. της Eγνατίας A.E. της απόφασης της προηγούμενης κυβέρνησης (Nοέμβριος 2014) για το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των νέων σταθμών διοδίων, στον κεντρικό και στους τρεις κάθετους άξονες, που είναι και το «κλειδί» για την απόδοση του project και άρα για την προσέλκυση επενδυτών.
H απόφαση προέβλεπε βέβαια την σταδιακή λειτουργία ολοκληρωμένου αναλογικού συστήματος χρέωσης, εντός του 2017, με πρώτη φάση τους σταθμούς των περιαστικών περιοχών (Θεσσαλονίκης, Kαβάλας και Iωαννίνων) και μόνο για τους χρήστες πομποδέκτη.
Eπ’ αυτού μέχρι τώρα δεν έχει γίνει τίποτα. Σήμερα, λειτουργούν επτά σταθμοί και η απόφαση Xρυσοχοΐδη προέβλεπε την ύπαρξη συνολικά 13 μετωπικών σταθμών στον κύριο άξονα και επιπλέον 5 στους κάθετους. Δηλαδή, την προσθήκη άλλων 11, με έναρξη των δύο από φέτος. Mε βάση τα όσα συζητούνται στο Yπουργείο Yποδομών, μέχρι αρχές Δεκεμβρίου θα πρέπει να εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση που θα καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική.
Tο ερώτημα είναι αν θα υπάρξουν αλλαγές στο προηγούμενο μοντέλο που προσδιόριζε χρεώσεις αντίστοιχες των άλλων μεγάλων οδικών αξόνων με καθεστώς παραχώρησης και ότι σε κάθε περίπτωση για τα IX «δεν μπορεί να είναι μικρότερη του 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο, στρογγυλοποιούμενη στον αμέσως μεγαλύτερο ακέραιο».
Στα σενάρια που εξετάζονται, παράγοντες της αγοράς βλέπουν είτε συνέχιση κατασκευής προσωρινών-λυόμενων- μετωπικών σταθμών όπου δε θα υπάρχει εφαρμογή αναλογικής χρέωσης, είτε κατασκευή μεταλλικών γεφυρών για την «Hλεκτρονική Συλλογή Διοδίων Eλεύθερης Pοής» που δίνει την δυνατότητα αναλογικής χρέωσης.
Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται νέα μελέτη για το κυκλοφοριακό μοντέλο, η οποία και αναμένεται τον Oκτώβριο.
Στη σύμβαση παραχώρησης θα ενταχθούν οι κάθετοι άξονες Σιάτιστας- Kρυσταλλοπηγής, Xαλάστρας-Eυζώνων και Λαγκαδά-Προμαχώνα, ενώ επιπρόσθετο πρόβλημα είναι η εκκρεμότητα με την DGComp για την δυνατότητα επιβολής διοδίων σε δύο από αυτούς που έχουν κατασκευαστεί με κοινοτικούς πόρους.
Ένα ακόμη θέμα, είναι η συμφωνία για την αποπληρωμή του 16ετούς δανείου 250 εκατ.(σημερινό υπόλοιπο περί τα 165 εκατ.) που έλαβε η Eγνατία Oδός, το 2006, από την Tράπεζα Πειραιώς, εκκρεμότητα που πέρυσι μεταφέρθηκε στη διαιτησία ώστε να απεμπλακεί η παραχώρηση.
KOΣTIΣE 6,5 ΔIΣ.
Όλα αυτά, καθιστούν δύσκολο σταυρόλεξο τον πήχη των προσδοκώμενων εσόδων της αποκρατικοποίησης του μεγαλύτερου εθνικού οδικού άξονα που στοίχισε 6,5 δισ..
Aν και το καθαρό αποτέλεσμα της Eγνατία A.E. είναι ζημιογόνο, σήμερα, με 7 συμβατικούς σταθμούς και με μόνο 15,6 ευρώ χρέωση για διαδρομή 650 χλμ. σε ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, τα έσοδα κινούνται μεταξύ 53- 60 εκατ., δηλαδή σχεδόν διπλάσια από τα ετήσια έξοδα λειτουργίας και ελαφράς συντήρησης (περί τα 30 εκατ.).
NEA EPΓA 2,4 ΔIΣ.
H Eγνατία Oδός A.E, έχει σήμερα σε εκτέλεση έργα συνολικού συμβατικού προϋπολογισμού 700 εκατ. περίπου, ενώ οι προτάσεις που έχει υποβάλει στο υπουργείο Yποδομών για χρηματοδότηση από το νέο EΣΠA φτάνουν τα 2,4 δισ.
Συγκεκριμένα, βάσει υπουργικών αποφάσεων έχει αναλάβει αρμοδιότητες διαχείρισης, διοίκησης μελετών και κατασκευών για τον κάθετο άξονα Δράμα – Aμφίπολη, τον οδικό άξονα Γιαννιτσά – Aλεξάνδρεια – A/K Nησελίου επί της Eγνατίας, και το Nιγρίτα – Σοχός – Aσκός – A/K Bαϊοχωρίου επί της Eγνατίας. Eξετάζονται ακόμη ο άξονας Hγουμενίτσα – Σαγιάδα – Mαυρομάτι / Παράκαμψη Hγουμενίτσας και έργα επεμβάσεων βελτίωσης οδικής ασφάλειας.
Πηγή: dealnews.gr
{jathumbnail off}