Για περισσότερες από δύο δεκαετίες, όνειρο, έργο προτεραιότητας, και κοινή διεκδίκηση όλων ήταν η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου με την υπόλοιπη Ελλάδα. Το όνειρο δεν πήρε ποτέ σάρκα κι οστά, ξοδεύτηκαν αρκετές χιλιάδες ευρώ για προκαταρκτικές μελέτες και κάπου εκεί τελείωσαν όλα.
Τα τελευταία χρόνια, και ειδικά από τη στιγμή που οριστικοποιήθηκε οι κατανομές του ΕΣΠΑ, το αίτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης, ξεχάστηκε, δεν ξανακούστηκε.
Και ενώ λοιπόν αυτό το έργο που αποτελούσε απαίτηση όλων μπήκε οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, έρχεται η Περιφέρεια Ηπείρου να ζητήσει μία μελέτη για άλλη σιδηροδρομική σύνδεση!
Αυτή μεταξύ Ιωαννίνων και Αργυροκάστρου…
Είναι άγνωστο πότε και μέσα από ποια διαδικασία προέκυψε μία τέτοια πρόταση, για την οποία μάλιστα υποβάλλεται αίτημα χρηματοδότησης της μελέτης στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Η πρόταση κατατέθηκε ύστερα από πρόσκληση του Γενικού Γραμματέα Επενδύσεων Κ. Κοκκινοπλίτη, και μετά από την πρόσφατη συνάντηση που είχε με την Τράπεζα ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης και περιλαμβάνει άλλα πέντε έργα.
Είναι άγνωστο αν για την οριστικοποίηση των αποφάσεων αυτών προηγήθηκε κάποιος διάλογος με τους υπόλοιπους φορείς της Ηπείρου ωστόσο είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς ποια είναι η σκοπιμότητα της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ιωαννίνων Αργυροκάστρου.
Πρόκειται για δύο πόλεις τις οποίες χωρίζει απόσταση μόλις 70 χιλιομέτρων και οι συναλλαγές που έχουν αναπτυχθεί αφορούν αποκλειστικά στον εμπορικό τομέα.
Πέραν αυτού ούτε τα Ιωάννινα συνδέονται σιδηροδρομικά με οποιαδήποτε άλλη περιοχή της Ελλάδας, ούτε το Αργυρόκαστρο συνδέεται με τα Τίρανα ή άλλη εποχή της Αλβανίας.
Άρα μιλάμε για μία σιδηροδρομική γραμμή πεταμένη στην κυριολεξία στη μέση του πουθενά!!
Εκτός αν η Περιφέρεια γνωρίζει κάτι παραπάνω το οποίο δεν έχει ανακοινώσει…
Τα έξι έργα που προτείνονται συνολικά είναι:
1. Σύνδεση Εγνατίας Οδού και Λιμένος Ηγουμενίτσας με Αλβανία (Μαυρομμάτι).
Τμήμα 1ο: Παράκαμψη πόλης Ηγουμενίτσας Μήκος 9 χλμ, κόστος μελέτης 2,5 εκ. ευρώ, κόστος κατασκευής 45 εκ. ευρώ.
Τμήμα 2ο: Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα. Κόστος μελέτης 2 εκ. ευρώ, κόστος κατασκευής 50 εκ. ευρώ.
2. Σύστημα παρακολούθησης διασυνοριακών υδάτων, που περιλαμβάνει προμήθεια και εγκατάσταση ενός κεντρικού σταθμού ελέγχου και πέντε (κατ΄ εκτίμηση τοπικούς σταθμούς), για την 24ωρη on-line παρακολούθηση τοπικών σταθμών σε υδάτινους αποδέκτες, ενδεικτικού κόστους 900.000 ευρώ (600.000 για τον κεντρικό και 300.000 για τους τοπικούς σταθμούς).
3. Εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας – βιωσιμότητας σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέσει τα Ιωάννινα με το Αργυρόκαστρο, Εκτίμηση δαπάνης 50.000 ευρώ.
4. Οδικός άξονας Δολιανά – Γέφυρα Αγίων. Αφορά τη συμπλήρωση και επικαιροποίηση της μελέτης για τη βελτίωση – διαπλάτυνση του τμήματος από Γέφυρα Αγίων μέχρι διασταύρωση Δολιανών. Εκτιμώμενο κόστος 120.000 ευρώ. Προεκτιμώμενο κόστος κατασκευής 12 εκ. ευρώ.
5. Μελέτη σκοπιμότητας ανέγερσης στο συνοριακό σταθμό Κακκαβιάς εκθετηρίου πωλητηρίου γεωργο- κτηνοτροφικών προϊόντων των δύο χωρών.
6. Εκπόνηση μελετών για τη συντήρηση και επέκταση του Μεθοριακού Σταθμού Κακαβιάς, για την καλύτερη λειτουργία και την ανάπτυξη της διασυνοριακής επιχειρηματικότητας. Κόστος μελέτης 120.000 ευρώ. Κόστος κατασκευής 1,5 εκ. ευρώ.
«Επιδίωξή μας είναι να εξασφαλιστούν πόροι για όλες τις προτάσεις που καταθέσαμε. Η συγκυρία είναι πολύ δύσκολη, αλλά για να υπάρξει ανάκαμψη, πρέπει να προωθηθεί η κατασκευή δημόσιων έργων, τα οποία έχει ανάγκη η Ήπειρος», υπογράμμισε ο Περιφερειάρχης.
Και η ανάπτυξη θα έρθει προφανώς με τρένο από το Αργυρόκαστρο!