«Πλώρη» για πεζοδρόμηση σε Αβέρωφ, Ανεξαρτησίας και παραλίμνιο

Μία σειρά έργων που θα υλοποιηθούν σε τρεις φάσεις και σε βάθος εικοσαετίας, το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά την δημόσια διαβούλευση που είχε προηγηθεί και θα προχωρήσει πλέον στην επόμενη και τελευταία φάση. Εμβληματική παρέμβαση είναι η πεζοδρόμηση των οδών Αβέρωφ και Ανεξαρτησίας ενώ το σχέδιο περιλαμβάνει προτάσεις για την βελτίωση της Κενάν Μεσσαρέ, προτείνει οκτώ νέες κεντρικές λεωφορειακές γραμμές ποδηλατοδρόμους κυρίως στην παραλίμνιο και δίνει προτεραιότητα στον άνθρωπο. Τα έργα χωρίζονται σε βραχυπρόθεσμα που έχουν χρονικό ορίζοντα την πενταετία, μεσοπρόθεσμα με ορίζοντα την δεκαετία και μακροπρόθεσμα με ορίζοντα την εικοσαετία.

Το μεγαλύτερο μέρος της συνεδρίασης μονοπώλησε η παρουσίαση των μελετητών, η οποία είχε γίνει για πρώτη φορά τον περασμένο Δεκέμβριο.

Σε πολιτικό επίπεδο, η αντιδήμαρχος Ελένη Βασιλείου τόνισε ότι προτεραιότητα αποτελεί η δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος , με δίκτυο πεζοδρόμων, διαμόρφωση πεζοδρομίων, διαβάσεις πεζών, ράμπες, υποδομές προσβασιμότητας και ταυτόχρονα να αναβαθμιστεί η ασφάλεια στις γειτονιές της πόλης.

«Μέσω της εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Ιωαννιτών οραματιζόμαστε και σχεδιάζουμε το μέλλον της πόλης στο οποίο αδιαμφισβήτητα βρίσκεται «στο κέντρο ο άνθρωπος», επεσήμανε η κ. Βασιλείου.

Οι εμβληματικές παρεμβάσεις

Κύρια παρέμβαση εμβληματικού χαρακτήρα, όπως χαρακτηρίστηκε, αποτελεί η πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ, από την οδό Ελ. Βενιζέλου έως την οδό Εθν. Αντιστάσεως και στη συνέχεια της Λεωφόρου Καραμανλή, έως και την Πλ. Μαβίλη, δημιουργώντας ένα άξονα, που θα ενώνει το εμπορικό και διοικητικό κέντρο με το Κάστρο και τη λίμνη. Η Αβέρωφ, ένας κατά βάση εμπορικός δρόμος, αποτελεί τον μοναδικό διαμήκη κάθετο άξονα, στον οποίο, οδεύοντας προς την λίμνη, είναι ορατό το Κάστρο, σημείο αναφοράς και καθοδήγησης για τον επισκέπτη. Η συγκεκριμένη πεζοδρόμηση δημιουργεί ένα άξονα ροής πεζών (μήκους 800μ.)

Αντίστοιχου εμβληματικού χαρακτήρα παρέμβαση αποτελεί η πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας (στο τμήμα της από την οδό Ζωσιμάδων έως την οδό Μητροπόλεως), για την οποία έχει πρόσφατα κατατεθεί πρόταση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα για τη δημιουργία Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου (Open Mall), καθώς και του τμήματος της Μητροπόλεως από Αντιστάσεως έως Άννης Κομνηνής.

Οι πεζόδρομοι Αβέρωφ και Ανεξαρτησίας θα αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του πεζοδρομημένου πυρήνα της πόλης, ο οποίος επιπρόσθετα θα περιλαμβάνει πλέγμα οδών και δρομίσκων σε γειτνίαση με το κάστρο και εκατέρωθεν της οδού Αβέρωφ.

Πεζοδρόμηση όλου του παραλίμνιου μετώπου από την είσοδο/έξοδο του χώρου στάθμευσης νότια του κάστρου (Θεατράκι Σκάλας) έως την Πλατεία Μαβίλη και ολοκλήρωση του άξονα κίνησης ποδηλάτων σε όλο το μήκος του. Δημιουργείται έτσι ένας (προς ανάπλαση) εκτεταμένος κοινόχρηστος χώρος αναψυχής (μήκους περίπου 1.2 χλμ), για περίπατο, τζόκινγκ, ποδηλασία, υπαίθρια παιχνίδια, αθλητικές – πολιτιστικές εκδηλώσεις, κλπ, σε όλο το μήκος του παραλίμνιου μετώπου του Κάστρου.

Ο παραλίμνιος άξονας της Λ. Κάρολου Παπούλια, έως την οδό Βογιάνου, αναδιαμορφώνεται και ανακατανέμεται η επιφάνεια του. Το ρεύμα που γειτνιάζει με την πόλη μονοδρομείται με κατεύθυνση προς την Βογιάνου και διαμορφώνεται ως οδός ήπιας κυκλοφορίας, με θέσεις στάθμευσης υπό γωνία, υποκαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό τις καταργούμενες θέσεις γύρω από το κάστρο. Δημιουργείται έτσι μια περιοχή στάθμευσης χωρητικότητας 400 οχημάτων, η οποία θα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ικανοποίηση των αναγκών στάθμευσης στην ευρύτερη περιοχή, νότια του κεντρικού πυρήνα. Το άλλο ρεύμα κυκλοφορίας – προς την πλευρά της λίμνης – αποδίδεται στην κίνηση πεζών και ποδηλάτων. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται ένας εκτεταμένος παραλίμνιος άξονας περιπάτου και ποδηλασίας, που αποτελεί συνέχεια του πεζοδρομημένου παραλίμνιου μετώπου του κάστρου.

Οι  παρατάξεις

Εκ μέρους της Ανεξάρτητης Δημοτικής Πρωτοπορίας η κεντρική εισήγηση έγινε από τον δημοτικό σύμβουλο Σπύρο Κωνσταντόπουλο, ο οποίος υποστήριξε ότι για την ολοκλήρωση των μελετών θα απαιτηθεί πολύς χρόνος. Αυτό αφορά όλες τις φάσεις του σχεδιασμού και ίσως έτσι προκύψουν νέα δεδομένα. «Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουμε ασκήσεις επί χάρτου», ανέφερε ο κ. Κωνσταντόπουλος.

Αργότερα ο επικεφαλής Νίκος Γκόντας εξέφρασε επιφυλάξεις για το περιεχόμενο της μελέτης ωστόσο ήταν θετικός σημειώνοντας ότι θα απαιτηθεί χρόνος και πολύ δουλειά καθώς το ΣΒΑΚ δίνει μόνο κατευθυντήριες γραμμές.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Πολίτες για την Ανατροπή» Λάζαρος Νάτσης, υποστήριξε ότι κομβικό σημείο για την υλοποίηση του σχεδίου είναι οι συγκοινωνίες.  «Είναι ένα σχέδιο που βοηθά και δίνει την κατεύθυνση που μπορεί να ακολουθήσει ο δήμος το επόμενο διάστημα», τόνισε.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα Τώρα» Άρης Μπαρτζώκας, ανέφερε ότι το σχέδιο στηρίζεται σε πραγματικά στοιχεία που όμως χτίζονται με έναν τρόπο που εγκλωβίζουν τον δήμο σε δύο λύσεις, ενώ θα έπρεπε να είναι περισσότερες. Αξιοσημείωτο είναι ότι και οι δύο λύσεις προβλέπουν την πεζοδρόμηση της Αβέρωφ και της Φιλοσόφου. «Δεν ακούσαμε κάποιες λύσεις επαναστατικές.. Πρέπει να παραλάβουμε μία μελέτη όχι για να την βάλουμε στα συρτάρια αλλά για να την υλοποιήσουμε» είπε ο κ. Μπαρτζώκας ζητώντας να δοθούν κι άλλες εναλλακτικές λύσεις.

Εκ μέρους της ΔΡΑΣΥ ο Βασίλης Καφαράκης, υποστήριξε ότι τέτοιες παρεμβάσεις απορρέουν από μία πολιτική αντίληψη. «Πιστεύουμε ότι αυτό που πρέπει να γίνει για τους δημότες, να κινούνται με μέσα φτηνά και ασφαλή, σε ασφαλείς δρόμους είναι το πιο σοβαρό ζήτημα», σημείωσε και τόνισε ότι με βάση την πρόταση του ΣΒΑΚ ευνοούνται οι κατασκευαστικές εταιρίες και το μεγάλο τουριστικό κεφάλαιο. Έτσι η πόλη θα είναι φιλική όχι στους κατοίκους αλλά σε κάποια ιδιωτικά κεφάλαια.

Ο Δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας κλείνοντας την συζήτηση, τόνισε ότι σκοπός είναι οργανωμένα και μελέτη να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα της πόλης. Οι προτεραιότητες θα προκύψουν και θα αναδειχθούν στο επόμενο στάδιο της μελέτης. «Τα ΣΒΑΚ εφαρμόζονται σε όλες τις πόλεις της Ευρώπης. Οι χρηματοδοτήσεις των αστικών αναπλάσεων θα είναι άμεσα εξαρτημένες με τα ΣΒΑΚ, τα οποία είναι δυναμικά εργαλεία και μπορούν να γίνουν αλλαγές ή βελτιώσεις στο στάδιο της εφαρμογής», τόνισε ο δήμαρχος.

Η μελέτη με απόφαση του Δημοτικού Συμβούλιο θα περάσει στο επόμενο και οριστικό στάδιο, ωστόσο το καίριο ερώτημα, η χρηματοδότηση και το ύψος της για το σύνολο ή μέρος των παρεμβάσεων, δεν απαντήθηκε.

Ωστόσο η ύπαρξη του ΣΒΑΚ αποτελεί προϋπόθεση πλέον για την άντληση πόρων από το ΕΣΠΑ και την χρηματοδότηση σχετικών έργων.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ