Πέρασαν περίπου δεκαπέντε χρόνια από την ώρα που δημοπρατήθηκε το έργο αναβάθμισης και επέκτασης του αεροδρομίου Ιωαννίνων. Ένα έργο εντελώς διαφορετικό απ’ αυτό που παραδόθηκε πριν από έναν χρόνο περίπου και αφού στην διαδρομή το φυσικό αντικείμενο «κουρεύτηκε» κατά πολύ.
Η πρώτη φάση εκτέλεσης των έργων συνοδεύτηκε από πολλές καταγγελίες κυρίως για ελλείψεις στην ηλεκτρομηχανολογική μελέτη.
Παρενέβη η δικαιοσύνη και μετά την διαδικασία της τακτικής ανάκρισης η υπόθεση οδηγήθηκε στο ακροατήριο.
Πριν λίγο καιρό, στις δικαστικές αίθουσες της Αθήνας, ο φάκελος του αεροδρομίου άνοιξε και πάλι. Όλοι οι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν καθώς παρουσίασαν πλήθος αποδεικτικών στοιχείων.
Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι οι περιπέτειες του αεροδρομίου δεν τελείωσαν.
Μετά την αθώωση των υπαλλήλων της ΥΠΑ και του μελετητικού γραφείου ο φάκελος διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών με σκοπό αυτή την φορά να γίνει διερεύνηση για την ποιοτική και ποσοτική εκτέλεση του έργου.
Ουσιαστικά η Ελληνική Δικαιοσύνη θα διερευνήσει την πρωτοφανή καθυστέρηση αλλά και την ελλειμματική εκτέλεση ενός έργου που είχε κριθεί άκρως απαραίτητο για την Ήπειρο και αναμένεται να υποδείξει τους πραγματικούς υπεύθυνους για την μη εκτέλεση του έργου όπως αυτό είχε μελετηθεί και δημοπρατηθεί.
Οι γνωρίζοντες καλά την υπόθεση μιλούν για ένα μεγάλο σκάνδαλο καθώς με τα ίδια χρήματα εκτελέστηκε πολύ μικρότερο φυσικό αντικείμενο από αυτό που αρχικά είχε σχεδιαστεί.
Διαφορετικά μελετήθηκε και δημοπρατήθηκε, κουτσουρεμένο και μετά από 6 παρατάσεις εκτελέστηκε
Το έργο επέκτασης και εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου Ιωαννίνων ξεκίνησε το 2006 (20.11.2006 η υπογραφή της σύμβασης), η υλοποίησή του όμως καθυστέρησε υπερβολικά με έξι συνολικά παρατάσεις στην εκτέλεσή του.
Το ανέλαβε η εταιρεία ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ που έδωσε μεγάλη έκπτωση και έφθασε τα 25 εκατ. ευρώ, αν και ο αρχικός προϋπολογισμός του ήταν 52 εκ. ευρώ.
Οι εργασίες διακόπηκαν αρκετές φορές και οι καθυστερήσεις ήταν αδικαιολόγητες. Κάπου εκεί υπήρξαν δημόσιες καταγγελίες για λάθη στις μελέτες με αποτέλεσμα να επέμβει η δικαιοσύνη.
Κατά την προανάκριση μάρτυρες υποστήριξαν ότι η καθυστέρηση στην εκτέλεση του έργου οφείλεται σε πλημμελή μελέτη στο ηλεκτρομηχανολογικό αντικείμενο του έργου και κατηγορήθηκαν επιβλέποντες υπάλληλοι της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας και του μελετητικού οίκου για διάπραξη παράνομων πράξεων κακουργηματικού χαρακτήρα.
Η υπόθεση της καθυστέρησης του έργου μετά τη διαδικασία της τακτικής ανάκρισης οδηγήθηκε στο ακροατήριο. Και εκεί ειπώθηκαν πολλά, κατατέθηκε πλήθος στοιχείων, οι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν και η υπόθεση του έργου διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών, προκειμένου να γίνει διερεύνηση για την ποιοτική και ποσοτική εκτέλεσή του.
Η δικαστική έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να αποδείξει ποιοι και γιατί ευθύνονται για το κούρεμα του αεροδρομίου Ιωαννίνων.
Τα αρχικά και μελετητικά δεδομένα του έργου ήταν αναλυτικά:
• Κατεδάφιση του υπάρχοντος κτηρίου αεροσταθμού και στην θέση του κατασκευή νέου, συνολικής επιφάνειας 10.400 τμ περίπου, εκ. των οποίων υπόγειο 5.000 τμ, το οποίο μελετήθηκε και για χρήση ως καταφύγιο.
• Νέο δάπεδο στάθμευσης 5 αεροσκαφών, συνολικής επιφάνειας 43.050 τμ,
• Δύο νέους συνδετήριους τροχοδρόμους, μήκους 150 μ. ο νότιος και περίπου 400 μ. ο βόρειος,
• Πύργο Ελέγχου και Αμαξοστάσιο,
• Εμπορευματικό σταθμό συνολικής επιφάνειας 227 τμ,
• Κόμβο εισόδου στο αεροδρόμιο και περιμετρική υπηρεσιακή οδό μήκους 1300 μ. περίπου,
• Χώρο στάθμευσης οχημάτων συνολικής επιφάνειας 8.250 τμ.
Σήμερα ο καθένας μπορεί να δει τι τελικά έγινε και μάλιστα με το ίδιο κόστος.
Το χρονοδιάγραμμα
Το 2015 ορίζεται ο χρόνος ολοκλήρωσης των έργων στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων κι αυτό μόνο σε θεωρητικό ή υποθετικό επίπεδο. Πρόκειται για ένα χρονοδιάγραμμα άλλωστε που διαφοροποιείται και τροποποιείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Κι αυτό γιατί τα έργα, ακόμη και μετά την τροποποίηση της μελέτης και το κούρεμα μεγάλου μέρους του αρχικά σχεδιασμένου φυσικού αντικειμένου, εξελίσσονται με πολλά προβλήματα και με τεράστιες καθυστερήσεις. Άλλωστε οι συζητήσεις για τα έργα του αεροδρομίου κρατούσαν χρόνια και τα τελευταία δέκα, το μόνο που γίνονταν ήταν ανακοινώσεις αποπεράτωσης που καμία μα καμία δεν είχε τηρηθεί.
Το ουσιαστικό όμως πρόβλημα που δεν έβαλε σε τάξη ούτε η κρίση είναι ομολογουμένως η υπερβολική καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των έργου, αλλά και η υπέρμετρη υπέρβαση του οικονομικού κόστους των έργου, όπως αυτό κατασκευάστηκε, το οποίο αγγίζει στο ποσό του προϋπολογισμού, όταν σύμφωνα με τις οικονομικές προσφορές κατά τη φάση του διαγωνισμού έλαβε εκπτώσεις έως και 52% περίπου.
Οπότε η συνέχεια της δικαστικής διερεύνησης αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.