Στο ξεπούλημα των δέκα μεγάλων, περιφερειακών λιμανιών της χώρας, μεταξύ των οποίων κι αυτό της Ηγουμενίτσας, προχωρά η Κυβέρνηση… Το εντυπωσιακό της υπόθεσης είναι ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου βαφτίζει την ιδιωτικοποίηση… παραχώρηση δραστηριοτήτων!
«Η παραχώρηση δραστηριοτήτων είναι η νέα πολιτική που θα ακολουθεί στο εξής η κυβέρνηση για την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας και όχι η πώληση. Σταματάει δηλαδή το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης που επιλέχτηκε για την αξιοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης». Τη δήλωση αυτή έκανε ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Χρήστος Λαμπρίδης, σε συνέντευξή του στο Ραδιοφωνικό Σταθμό «Στο Κόκκινο» και στο δημοσιογράφο Στάθη Σχινά.
Ο κ. Λαμπρίδης διευκρίνισε ότι για τα δέκα λιμάνια που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Κέρκυρας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Ηρακλείου, Βόλου, Ραφήνας, Λαυρίου και Ελευσίνας) και που αποτελούν την αιχμή του δόρατος της λιμενικής βιομηχανίας, μαζί με τα δύο μεγάλα, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, η τελευταία απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ, που εγκρίνει το πρόγραμμα δράσης του ΤΑΙΠΕΔ, είναι σαφής: «Δεν προχωράμε πλέον σε πωλήσεις, παρά μόνο σε παραχωρήσεις δραστηριοτήτων».
Ο κ. Λαμπρίδης, θέλοντας να ξεκαθαρίσει μία σύγχυση που προκλήθηκε την περασμένη εβδομάδα από δημοσιεύματα, διευκρίνισε ότι υπάρχουν λιμάνια, «στα οποία έχουμε σημαντικές υποδομές και τα οποία για πάρα πολλά χρόνια, δεν υπήρχε η δυνατότητα να επενδύσουμε σε εξοπλισμούς, δεν είχαμε το ανθρώπινο δυναμικό να τα χειριστεί και έτσι είναι ανεκμετάλλευτα.
Σε αυτή την περίπτωση, μπορούμε σε ένα λιμάνι, έναν προβλήτα, να τον παραχωρήσουμε σε ένα ιδιώτη για κάποια χρόνια. Ο ιδιώτης θα αναλάβει την υποχρέωση να εξοπλίσει τον προβλήτα,, να τον λειτουργήσει, να φέρει μέσα από μια σύμβαση παραχώρησης, συγκεκριμένο αριθμό, σε όγκο εμπορευμάτων και να τον εκμεταλλευτεί, αποδίδοντας στο ελληνικό δημόσιο μέσω του Οργανισμού Λιμένα ενοίκια, αλλά και να εξασφαλίσει θέσεις εργασίας και γενικότερα να συμβάλλει στην ενίσχυση της τοπικής και της εθνικής οικονομίας».
Όπως είπε πρόκειται για λιμάνια, στα οποία, μέχρι σήμερα, το Δημόσιο δεν μπόρεσε να αξιοποιήσει τις παραγωγικές δυνατότητες τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, είπε ο κ. Λαμπρίδης, «μπορούμε για κάποια χρόνια, να πάμε σε παραχωρήσεις, όχι όμως σε πωλήσεις λιμανιών». Είπε ακόμα ότι αυτό αναφέρει και η τελευταία σχετική απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ και μάλιστα προβλέπει ότι θα γίνει μελέτη από το ΤΑΙΠΕΔ, η οποία θα δείξει ποια λιμάνια έχουν μια αναπτυξιακή προοπτική για να προχωρήσει η διαδικασία των παραχωρήσεων. Στο τέλος και τα δέκα λιμάνια, και αυτά στα οποία θα πάμε σε παραχωρήσεις και αυτά στα οποία δεν θα πάμε σε παραχωρήσεις, όλα θα περάσουν στο υπερταμείο, στην Ε.ΔΗ.Σ.»
«Αυτό σημαίνει ότι τα λιμάνια δεν θα ιδιωτικοποιηθούν», δήλωσε ο κ. Λαμπρίδης. Είπε ακόμα ότι «η πρακτική αυτή είναι σύμφωνη με τις βέλτιστες, διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές για την προσέλκυση επενδύσεων. Είναι το κυρίαρχο μοντέλο, που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη. Είναι το μοντέλο της παραχώρησης από τα δημόσια λιμάνια σε ιδιώτες, του δικαιώματος εκμετάλλευσης δραστηριοτήτων, γιατί αυτό συγκεντρώνει σημαντικά πλεονεκτήματα».
Εξηγώντας το μοντέλο, ο κ. Λαμπρίδης είπε ότι μπορεί για παράδειγμα σε ένα λιμάνι να υπάρχουν υποδομές, όμως δεν υπάρχουν ανωδομές, γερανογέφυρες, εξοπλισμός, κτίρια κλπ. Σε τέτοιες, περιπτώσεις ο επενδυτής θα κληθεί να επενδύσει σε ανωδομές, σε εξοπλισμούς, σε κτίρια, σε οργάνωση, σε ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να ασκήσει μια δραστηριότητα. Αν υπάρχουν χώροι αναξιοποίητοι θα κληθεί να επενδύσει και σε υποδομές, θα φτιάξει και προβλήτες και για κάποια χρόνια θα έχει την εκμετάλλευση αυτού του χώρου.
«Αυτό θα γίνει με συγκεκριμένους όρους, που θα προστατεύουν τα δικαιώματα των εργαζομένων και την απασχόληση, και θα προβλέπουν μια σειρά ζητήματα που θα εξασφαλίσουν τη βιώσιμη λειτουργία του λιμανιού και την ενίσχυση της τοπικής και εθνικής οικονομίας. Εταιρίες συνήθως με υψηλή εξειδίκευση, έρχονται να αναλάβουν τη διαχείριση μια δραστηριότητας για την οποία διαθέτουν εκτός από επενδυτικά κεφάλαια τα οποία είναι απαραίτητα, διαθέτουν υψηλή τεχνογνωσία, καλή γνώση της αγοράς, έχουν συγκεκριμένες στρατηγικές προσέλκυσης φορτίων και επιβατών και έτσι είμαστε και εμείς διασφαλισμένοι ότι η παραχώρηση, η επένδυση θα γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», είπε ο κ. Λαμπρίδης.
{jathumbnail off}