Την ανέγερση μνημείου στην κορυφή του Κοκκινόλακου, που έγινε ο τόπος της θυσίας, για τους δύο πιλότους προτείνει η Αδελφότητα Πηγιωτών Άρτας με αφορμή την συμπλήρωση 56 χρόνων από το αεροπορικό δυστύχημα που είχε συγκλονίσει την περιοχή.
Με πρωτοβουλία του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου Ι.Ναού Ελάτης και του Ιερέα του Γεράσιμου Στέργιου τελέστηκε για πρώτη φορά επιμνημόσυνη δέηση υπέρ αναπαύσεως των ψυχών τους παρουσία επισήμων και Αρχών.
«Αποτελεί Καθήκον όλων μας να τους έχουμε παράδειγμα να θυμόμαστε τη θυσία τους και να τους τιμούμε. Καθήκον των Πηγιωτών να τ φτιάξουμε προς τιμήν τους ένα απέριττο ΜΝΗΜΕΊΟ στην κορυφή του Κοκκινόλακου. Εκεί στον τόπο της τραγωδίας δίπλα από το σημείο πτώσης του Αεροπλάνου για να θυμίζει την θυσία τους στο βωμό του καθήκοντος Εμείς θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για την απόδοση τιμής στη μνήμη αυτών των Ηρώων και από την επίσημη Πολιτεία..» σημειώνει η Αδελφότητα η οποία έχει απευθύνει σχετικές επιστολές στο ΓΕΑ και το Υπουργείο Άμυνας ενώ προτίθεται να απευθυνθεί και σε άλλους φορείς προκειμένου αυτό να γίνει πράξη έστω και μετά από τόσα χρόνια.
Σαν σήμερα…
Ο Πρόεδρος της Αδελφότητας Πηγιωτών Χρήστος Καπερώνης θυμίζει τα τραγιά γεγονότα…
Σαν σήμερα πριν 56 ακριβώς χρόνια στις 23 Φεβρουαρίου του 1968 ημέρα Παρασκευή δύο αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας τύπου F-84F με έδρα το Αεροδρόμιο της Λάρισας εκτελώντας διατεταγμένη αποστολή εικονικής προσβολής του αεροδρομίου της Πρέβεζας ( μαρτυρία Σμήναρχου Ε.Α Σπύρου Κίκερη), και γυρίζοντας στην βάση τους προσέκρουσαν στην κορυφή του όρους Κανάλια, τον Κοκκινόλακο (ύψος 1.750 μέτρα), δύο μίλια βορειοδυτικά του χωριού Πηγές, Αποτέλεσμα ήταν τη συντριβή τους και ο θάνατος των δύο χειριστών πριν προλάβουν να χρησιμοποιήσουν τα εκτινασσόμενα καθίσματα . Το ένα προσέκρουσε στην πλαγιά κάτω από το ΄΄Αγκάθι΄΄ του Κοκκινόλακου. Το δεύτερο προσέκρουσε και ανεφλέγη λίγα μέτρα πριν την κορυφή πάνω από την περιοχή της Ελάτης με απόσταση μεταξύ των 800 μέτρα περίπου . Χειριστές των δύο αεροσκαφών ήταν ο Σμηναγός Βενετσάνος Άγγελος ετών 32 από την Καλαμάτα και ο Σμηναγός Κουθουρίδης Γεώργιος ετών 29 από την Καμπάνη Κιλκίς. Το τρίτο Α/Φ του σχημάτισμού με πιλότο τον Υποσμηναγό Δημήτριο Αρσένη πέρασε την κορυφή και έφτασε στην μονάδα του στη Λάρισα. Δεν μπορούσε όμως να προσδιορίσει το ακριβές σημείο που συνετρίβησαν.
Πιθανό αίτιό του ίσως να ήταν η πυκνή νέφωση που επικρατούσε στην περιοχή ένεκα της οποίας ο σχηματισμός τριών αεροσκαφών δεν αντελήφθη εγκαίρως την χιονισμένη οροσειρά με αποτέλεσμα την πτώση και συντριβή των δύο αεροσκαφών που πετούσαν παράλληλα στο ίδιο ύψος, ενώ το τρίτο που πετούσε ποιο ψηλά μπόρεσε να αποφύγει την πρόσκρουση και έφτασε στην Λάρισα, χωρίς να γνωρίζει το ακριβές σημείο που χάθηκαν τα άλλα δύο. Μόλις 15 μέτρα ποιο ψηλά ήθελαν να περάσουν την βουνοκορφή. Παιχνίδι και αυτό της μοίρας τους.
Επί τρεις-τέσσερις ημέρες αεροπλάνα και ελικόπτερα πετούσαν σε όλη την περιοχή που ήταν καλυμμένη με πολύ χιόνι μέχρι να εντοπίσουν το σημείο πτώσης των αεροσκαφών. Όταν κατόρθωσαν να εντοπίσουν το σημείο πρόσκρουσης στην κορυφή του Κοκινόλακου σε μία απότομη πλαγιά του το ένα και στην ορογραμμη δυτικά του στην Ελάτη το άλλο, σε απόσταση μεταξύ των 800-1000 μέτρα
Από τη κατόπτευση της περιοχής με ελικόπτερο διαπίστωσαν ότι η προσέγγισή ήταν αδύνατη. Έτσι κάτοικοι του χωριού μας με την δύναμη της Εθνοφυλακής επικεφαλής ,χωρίς εξοπλισμό και εφόδια σχημάτισαν μία ομάδα. Μέσα σε αντίξοες συνθήκες μετά από πεζοπορία ωρών, στο παγωμένο χιόνι, δεμένοι ο ένας με τον άλλον με σχοινιά, έφτασαν στο σημείο όπου ήταν τα συντρίμμια και περισυνέλλεξαν την σορό του ενός πιλότου του Αγγελου Βενετσάνου (ότι απέμεινε από αυτόν) και την κατέβασαν μέσα σε κουβέρτες στο χωριό από όπου και αυτήν παρέλαβε ελικόπτερο της Πολεμικής αεροπορίας. Πολλά κομμάτια που περισυλλέγησαν από συγχωριανούς μας φορτωμένα σε μουλάρια αποτελέσαν για καιρό αντικείμενο περιέργειας για όλους .
Τίποτε δεν θυμίζει σήμερα στους στρατοκόπους το τραγικό συμβάν στο σημείο εκείνο παρά μόνο μικρά κομμάτια από τα συντρίμμια που βρίσκονται ακόμα και σήμερα διάσπαρτα, καθώς και ένα αχνό το αποτύπωμα της σφοδρής πρόσκρουσης στο έδαφος.