– Προχειρότητα ή σκοπιμότητα για την καταστροφή στη Γωνιά;
Σοβαρά ερωτήματα εγείρει η προχειρότητα (ή μήπως η σκοπιμότητα) των υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που είχαν την αρμοδιότητα μελέτης, ένταξης και δημοπράτησης της τρίτης φάσης του λιμένα Ηγουμενίτσας.
Αποτέλεσμα της προχειρότητας ή της σκοπιμότητας αυτής, είναι να βρίσκεται σήμερα ο Νομός Θεσπρωτίας στο πόδι και να καταγράφονται σφοδρές αντιδράσεις από τους τοπικούς φορείς, καθώς η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου οδηγεί σε μία τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή. Τα πρώτα δείγματα της καταστροφής αυτής είναι ήδη ορατά στην περιοχή της Γωνιάς.
Στις 20 Νοεμβρίου 2010 εγκρίνεται η ένταξη του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας». Στην απόφαση ένταξης και στο σημείο όπου περιγράφονται τα έργα οδοποιίας σημειώνεται: «Έργα κυκλοφοριακής διαμόρφωσης της ελεγχόμενης (περιφραγμένης) χερσαίας ζώνης του λιμένα, έργα διασύνδεσης του λιμένα με την ΕΟ Ηγουμενίτσας- Πρέβεζας και ανακατασκευή τμήματός της, μήκους περίπου 1,3 χιλιόμετρα».
Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση ένταξης, που αποτελεί στην ουσία και το συμβόλαιο με την Κοινότητα η οποία διαθέτει τα χρήματα, το τμήμα του δρόμου που πρόκειται να ανακατασκευαστεί φτάνει μόλις στο 1,3 χιλιόμετρα.
Από του σημείου αυτού όμως ξεκινούν τα παράδοξα.
Στην τεχνική περιγραφή του έργου επαναλαμβάνεται η ίδια απόσταση της Εθνικής Οδού, όμως στην προκήρυξη σύμβασης που δημοσιεύθηκε στην Διαύγεια στις 13 Δεκεμβρίου 2010 έχει επέλθει μία μεγάλη αλλαγή στα στοιχεία του ίδιου δρόμου. Έτσι το μήκος από 1,3 χιλιόμετρα ανέρχεται στα 3,7. Σημειώνεται λοιπόν μία αύξηση κατά δυόμισι χιλιόμετρα, η οποία προφανώς οφείλεται σε λόγους σκοπιμότητας, καθώς σε αυτή την περιοχή περιλαμβάνεται η κατασκευή της διώρυγας, που προκαλεί σωρεία αντιδράσεων αλλά και η εξόρυξη αδρανών υλικών, που θα οδηγήσει σε νέο περιβαλλοντικό έγκλημα.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι μέχρι και τώρα οι μελέτες για την περιβαλλοντική αποκατάσταση δεν έχουν κατατεθεί σε κανέναν από τους τοπικούς φορείς, γεγονός που κάνουν όλους ακόμη πιο επιφυλακτικούς.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου και η Ενδιάμεση Αρχή Αξιολόγησης, οι οποίες συνήθως είναι πολλές αυστηρές με φορείς που υλοποιούν έργα ενταγμένα στο ΕΣΠΑ οφείλουν να δώσουν άμεσες απαντήσεις. Τι ισχύει στην περίπτωση του λιμένα Ηγουμενίτσας; Αυτά που περιλαμβάνονται στην απόφαση ένταξης ή όσα προβλέπονται στην σύμβαση;