Τον κίνδυνο της κατάσχεσης περιουσιακών στοιχείων ή των εσόδων της, αντιμετωπίζει η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Ιωαννίνων από τις αγωγές που κατέθεσαν εργολάβοι στους οποίους οφείλονται χρήματα για έργα που εκτέλεσαν στο παρελθόν.
Πρόκειται, προφανώς, για έργα που δεν είχαν ενταχθεί, από την προηγούμενη διοίκηση και δημοτική αρχή του Νίκου Γκόντα, σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, όπως το Γ΄ΚΠΣ ή το Ταμείο Συνοχής, διαφορετικά θα είχαν πληρωθεί.
Συνολικά τα χρωστούμενα, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, φτάνουν τα 4,5 εκ. ευρώ, ποσό τεράστιο για την επιχείρηση που προσπαθεί να ορθοποδήσει οικονομικά και να υλοποιήσει έργα του ΕΣΠΑ.
Η εξέλιξη αυτή, αν και εν πολλοίς αναμενόμενη, επιβεβαιώνει αυτό που η σημερινή δημοτική αρχή και ως αντιπολίτευση υποστήριζε, ότι η …ναυαρχίδα των δημοτικών επιχειρήσεων… βούλιαξε κατά την περίοδο που η προηγούμενη δημοτική αρχή διαχειρίστηκε τον δήμο και το περί «πρωταθλητή» των έργων που συχνά επικαλείται ο κ. Γκόντας, αφορούσε και απλήρωτα έργα, όπως αυτά της ΔΕΥΑΙ.
Αν συνυπολογιστούν και τα δάνεια της επιχείρησης που οι τοκοχρεολυτικές δόσεις βαρύνουν τον δήμο, είναι φανερό ότι η ΔΕΥΑΙ από εύρωστη οικονομικά επιχείρηση προ δεκαετίας, κατέστη προβληματική σε βάρος και των καταναλωτών που πλήρωσαν και πληρώνουν ακριβά τις υπηρεσίες της.
Χωρίς χρηματοδότηση
Για να μην πληρωθεί ένα έργο που εκτελέστηκε προ ετών, η μόνη λογική εξήγηση είναι να μην είχε εξασφαλισμένους πόρους όταν ανατέθηκε, δεν μπορεί να είναι συγχρηματοδοτούμενα από Κοινοτικά προγράμματα, εκτός κι αν υπάρχει αι κάποιο που απεντάχθηκε. Μαζί με τα ενταγμένα στο Γ΄ΚΠΣ και το Ταμείο Συνοχής, φαίνεται ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή εκτέλεσε και σειρά άλλων μικρότερων έργων για να καλύψει ανάγκες ή να κάνει κάποιες μικροεξυπηρετήσεις. Με την λογική του βλέποντας και κάνοντας, χωρία να υπάρχουν τα χρήματα στο ταμείο.Δεν κατάφερε όμως να τα πληρώσει και οι αγωγές που κατατέθηκαν φέρνουν την ΔΕΥΑΙ σε δυσχερή θέση. Δεν αποκλείεται οι οφειλές προς τρίτους, δηλαδή εργολάβους και προμηθευτές που είναι περισσότερες από τα 4,5 εκ. ευρώ που διεκδικούνται με αγωγές, να έχουν την ίδια εξέλιξη, δεδομένου ότι η ΔΕΥΑΙ έχει τεράστιες υποχρεώσεις και σε δάνεια που σύναψε στο παρελθόν.
Δάνεια 12,7 εκ. ευρώ σε οκτώ χρόνια
Δεν είναι όμως μόνο τα απλήρωτα έργα, υπάρχουν και τα δάνεια που έχουν συναφθεί την περίοδο 2000-2008 και από τα επίσημα στοιχεία της ΔΕΥΑΙ, φτάνουν τα 12,7 εκ. ευρώ. Τα δάνεια αυτά εξασφάλισαν την ιδία συμμετοχή της επιχείρησης στα συγχρηματοδοτούμενα έργα που αν και δεν ήταν πολλά και η Κοινοτική επιχορήγηση έφτασε στο 84%, φαίνεται ότι η ΔΕΥΑΙ δεν μπορούσε, χωρίς δάνειο, να καλύψει ούτε το 16% που της αναλογούσε. Ουσιαστικά στερούνταν ιδίων κεφαλαίων και προσέφυγε στην εύκολη λύση του δανεισμού.Όμως, στην πορεία η ΔΕΥΑΙ αδυνατούσε να πληρώσει τα τοκοχρεολύσια που έφτασαν να είναι 1,7 εκ. ευρώ ετησίως και από το 2007 και μετά τα καταβάλλει ο δήμος ως εγγυητής των δανείων της. Συνολικά ο δήμος πλήρωσε για λογαριασμό της ΔΕΥΑΙ στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, 8,6 εκ. ευρώ, (και δεν φαίνεται πως θα τα πάρει πίσω) στερώντας από τους πολίτες έργα που θα μπορούσε να εκτελέσει. Η τελευταία θετική εξέλιξη είναι η ρύθμιση των δανείων (επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής) με μείωση στο μισό της τοκοχρεολυτικής δόσης και ανάληψη της πληρωμής της από την ΔΕΥΑΙ.
Το «νοικοκύρεμα» άρχισε, αλλά…
Η προσπάθεια της σημερινής διοίκησης της ΔΕΥΑΙ, αφενός να εισπράξει παλιές οφειλές από καταναλωτές και ιδίως τους μεγάλους, να περιορίσει (και με μείωση μισθών, μεταφορά σε δημοτικά κτίρια των υπηρεσιών) το λειτουργικό κόστος , ώστε να καταφέρει να ανταποκριθεί και στη συμμετοχή στα πολλά νέα έργα του ΕΠΠΕΡΑΑ και να μειώσει τα τιμολόγια, άρχισε να αποδίδει καρπούς.Ωστόσο, πάντα υπάρχει ο κίνδυνος να μην επιτευχθεί ο στόχος, λόγω των οφειλών της ίδιας της επιχείρησης, όπως συμβαίνει τώρα με τις αγωγές και την απειλή κατάσχεσης ακόμη και των εσόδων της. Είναι ολοφάνερο ότι τα προηγούμενα χρόνια, αυξήθηκαν υπέρογκα τα τιμολόγια και επιβαρύνθηκαν τα νοικοκυριά και δεν ήταν τυχαίο ότι τα Γιάννινα χαρακτηρίζονται ως μια από τις ακριβότερες πόλεις της Ελλάδας.
ΠΗΓΗ: ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ