Με στόχο τον μηδενισμό των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας μέσα στα επόμενα 30 χρόνια, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την επιστημονική υποστήριξη του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, συνέταξε το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο και έθεσε προς δημόσια διαβούλευση.
Μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις που προβλέπει το προσχέδιο είναι η μείωση των ορίων ταχύτητας σε συγκεκριμένες κατηγορίες δρόμων καθώς και η αναβάθμιση των υποδομών.
Βέβαια, αυτό που μένει να φανεί είναι αν αυτά τα όρια θα τηρούνται καθώς το πρόβλημα της Ελλάδας δεν είναι οι νόμοι και οι κανονισμοί αλλά κυρίως η εφαρμογή τους.
Ειδικότερα, στους δρόμους όλης της χώρας αυτό που κυριαρχεί είναι η ασυδοσία των οδηγών, η μη εφαρμογή του υπάρχοντος ΚΟΚ αλλά κυρίως η αίσθηση της ατιμωρησίας καθώς δεν υπάρχουν έλεγχοι, οι κάμερες ελέγχου της ταχύτητας υπολειτουργούν με αποτέλεσμα να υπάρχει η βεβαιότητα των παραβατών για ατιμωρησία.
Από τα όρια ταχύτητας, από τη χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση, από τα φιμέ τζάμια που όλο και πληθαίνουν, από τις πινακίδες που έχουν καλλυφθεί για να μην τους πιάνουν τα φωτογραφικά ραντάρ.
Οι έλεγχοι είναι σχεδόν ανύπαρκτοι στην καθημερινότητα και η συνέπεια είναι οι νόμοι να υπάρχουν τελικά μόνο για τον επιμερισμό των ευθυνών, κατόπιν εορτής.
Άρα, όσο κι αν μειωθούν τα όρια ταχύτητας στους δρόμους, το τελικό ζητούμενο είναι η εφαρμογή που τελικά είναι και πρόληψη.
Όρια ταχύτητας
Σε ό,τι αφορά στα όρια ταχύτητας, πρόκειται να δημιουργηθούν ζώνες με ανώτατο όριο 30 χλμ./ώρα εντός του αστικού ιστού, ενώ στα 20 χλμ./ώρα πρόκειται να περιοριστεί η μέγιστη επιτρεπτή ταχύτητα κίνησης έξω από όλα τα σχολικά κτίρια, από την ταχύτητα των 30 χλμ./ώρα.
Αλλαγές προωθούνται και στο υπεραστικό δίκτυο, όπου το όριο ταχύτητας μειώνεται από τα 90 χλμ./ώρα στα 80 χλμ./ώρα, ενώ προβλέπεται η αναβάθμιση του φωτισμού, των στηθαίων ακόμα ο ανασχεδιασμός της χάραξης ενός δρόμου.
Αντιθέτως δεν προβλέπονται ουσιαστικές αλλαγές στους Αυτοκινητοδρόμους της χώρας, στους οποίους η μέγιστη επιτρεπτή ταχύτητα κίνησης διατηρείται στα 130 χλμ./ώρα.
Παράλληλα με τα όρια ταχύτητας, το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας προβλέπει και την εντατικοποίηση της επιτήρησής τους, με σκοπό να αποκτήσει έναν πιο συστηματικό και στοχευμένο χαρακτήρα, δίνοντας έμφαση στις διεθνώς αναγνωρισμένες ως επικίνδυνες και αντικοινωνικές συμπεριφορές.