Γρηγόρης Καρράς: 2009-2019, τα τροχαία στην Ήπειρο

epirus_nekroi

Εξαιρετικά σημαντικά και ενδιαφέροντα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στην Ήπειρο τα τελευταία δέκα χρόνια αλλά και τις οικονομικές τους επιπτώσεις συγκέντρωσε, ανέλυσε και παρουσίασε στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος που παρακολούθησε ο υποδιοικητής της Τροχαίας Ιωαννίνων Γρηγόρης Καρράς. Πρόκειται για έναν από τους έμπειρους αξιωματικούς της Αστυνομικής Διεύθυνσης που ολοκλήρωσε με επιτυχία το μεταπτυχιακό του στη Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με επιβλέποντα καθηγητή τον κ. Χαρίλαο Ναξάκη. Η Ήπειρος στη δεκαετία 2009- 2019 έχασε σε τροχαία ένα ολόκληρο χωριό.

Και το κόστος της ανθρώπινης ζωής δεν μπορεί να υπολογιστεί σε χρήμα.

Οι απώλειες ανθρώπινων ζωών αφήνουν πένθος, πόνο και πληγές.

Ωστόσο, έχει διαμορφωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο ένα μοντέλο υπολογισμού του κόστους της ζωής που σχετίζεται με τα τροχαία ατυχήματα.

Με βάση αυτό αλλά και με ανάλυση όλων των τροχαίων που σημειώθηκαν στη δεκαετία στην Ήπειρο προκύπτει ένα τεράστιο οικονομικό κόστος, που αποτελεί μία σημαντική πτυχή.

Από το 2009 μέχρι και το 2019, το σύνολο των τροχαίων ατυχημάτων στην Ήπειρο ανήλθε στα 1.394 εκ των οποίων τα 342 ήταν θανατηφόρα και τα 1.052 μη θανατηφόρα.

EpirusPost • Ειδήσεις, Ιωάννινα, Άρτα, Πρέβεζα, Θεσπρωτία • epirus nekroi

Το σύνολο των παθόντων ανήλθε σε 2.274 εκ των οποίων οι 381 έχασαν τη ζωή τους, οι 415 τραυματίσθηκαν βαριά και οι 1.478 τραυματίσθηκαν ελαφρά.

Τα περισσότερα θανατηφόρα -49-έχουν καταγραφεί το 2009 και τα λιγότερα -18- δέκα χρόνια αργότερα, το 2019.

Ο μεγαλύτερος αριθμός θανατηφόρων καταγράφεται στο Νομό Ιωαννίνων ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο Νομός Πρέβεζας, στην τρίτη ο Νομός Άρτας και στην τέταρτη ο Νομός Θεσπρωτίας.

Συνολικά στη διάρκεια της δεκαετίας σημειώθηκαν 1.401 ατυχήματα, εκ των οποίων τα 551 στο Νομό Ιωαννίνων, τα 396 στο Νομό Θεσπρωτίας, τα 276 στο Νομό Πρέβεζας και τα 178 στο Νομό Άρτας.

Το συνολικό κόστος των ατυχημάτων στην Ήπειρο για την δεκαετία σύμφωνα με τα μαθηματικά μοντέλα που χρησιμοποιεί ο κ. Καρράς ακολουθώντας τα διεθνή πρότυπα, ανέρχεται στα 354.867.830 ευρώ!

Ποσό εξαιρετικά μεγάλο καθώς ισούται με το σύνολο του ΕΣΠΑ της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου!

Αναλυτικά

Από τους υπολογισμούς λοιπόν που πραγματοποιήθηκαν με την εν λόγω έρευνα, προκύπτει ότι η συνολική απώλεια παραγωγικότητας για την Περιφέρεια Ηπείρου από τα τροχαία ατυχήματα, για τα έτη 2009 έως 2019, ανέρχεται στο ποσό των 106.761.839 ευρώ.

Το κόστος των τροχαίων με υλικές ζημιές, καθώς και το κόστος των τροχαίων που είχαν αποτέλεσμα τον ελαφρύ, βαρύ και τον θανάσιμο τραυματισμό των εμπλεκόμενων, ανέρχεται στο ποσό των 248.105.991.

Έτσι αθροίζοντας τα υπολογισθέντα κόστη τροχαίων ατυχημάτων, που έλαβαν χώρα στην Ήπειρο, προκύπτει ότι Συνολικό Κόστος Τροχαίων Ατυχημάτων για τα έτη 2009-2019 ανήλθε σε 354.867.830 ευρώ.

Αν αυτό το ποσό το αντιπαραβάλουμε με το συνολικό Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ), των ετών 2009-2019, το οποίο σύμφωνα με τις μετρήσεις της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας ανήλθε στο ποσό των €2.144.043.000.000 τότε, το συνολικό κόστος τροχαίων ατυχημάτων της Περιφέρειας Ηπείρου, ανήλθε στο 0,016% του ΑΕΠ.

Μερικά ακόμη σημαντικά συμπεράσματα

Από την λεπτομερή και αναλυτική καταγραφή και ανάλυση των τροχαίων ατυχημάτων στην Περιφέρεια της Ηπείρου, που έκανε ο κ. Καρράς προκύπτουν ορισμένα ακόμη πολύ σημαντικά συμπεράσματα:

-Αριθμητική μείωση των τροχαίων στην διάρκεια της δεκαετίας.

-Η κατασκευή και η λειτουργία των δύο μεγάλων οδικών αξόνων στην Ήπειρο, της Εγνατίας και της Ιονίας οδού, φαίνεται ότι συνέβαλλαν καθοριστικά στη μείωση των σοβαρών ή θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων.

-Μόλις 6 από τα 342 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα που έλαβαν χώρα στην Περιφέρεια Ηπείρου, ήτοι το 1% του συνόλου, καθώς και 8 από τα 322 σοβαρά τροχαία ατυχήματα, ήτοι το 8% αυτών έγιναν επί της Εγνατίας οδού, ενώ από την έναρξη λειτουργίας της Ιόνιας οδού, στο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου που ανήκει στην Ήπειρο, δεν σημειώθηκε κανένα θανατηφόρο ή σοβαρό τροχαίο ατύχημα.

-Ο αριθμός των θανόντων σε τροχαία ατυχήματα παραμένει υψηλός.

-Το οικονομικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων σε άμεσο και έμμεσο επίπεδο κυμαίνεται και στις δύο περιπτώσεις υψηλό. Τα ποσά των αποζημιώσεων για τα τροχαία ατυχήματα, που δαπανούν ετησίως οι ασφαλιστικές εταιρίες, θεωρούνται υπέρογκα και θα μπορούσαν να διοχετευθούν σε τομείς της χώρας που έχουν σοβαρές ελλείψεις, όπως ο χώρος της Υγείας, της Παιδείας και των Υποδομών, αν μειώνονταν σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα.

-Η βελτίωση της κυκλοφοριακής ασφάλειας αποτελεί έναν πολυσύνθετο παράγοντα που περιλαμβάνει πολλά από τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν. Οι σωστές και σύγχρονες υποδομές αποδεικνύονται σωτήριες και τα αποτελέσματά τους προκύπτουν άμεσα. Η αλλαγή παιδείας των οδηγών ωστόσο, αποτελεί μια μακροπρόθεσμη διαδικασία και η μελέτη και παρατήρησή της θα αποτελούσε μια ενδιαφέρουσα μελλοντική έρευνα.

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ