Η κυβέρνηση σχεδιάζει να θεσπίσει «Ειδικές Οικονομικές Ζώνες» (ΕΟΖ) με στόχο να προσελκύσει επενδύσεις και να βοηθήσει τη χώρα να βγει από την ύφεση, σύμφωνα με όσα είπε την Τρίτη ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης.
Οι ζώνες θα παρέχουν στους επενδυτές ειδικό φορολογικό καθεστώς και διοικητικού χαρακτήρα κίνητρα και διευκολύνσεις, ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας το πακέτο των 10 προτεραιοτήτων για την ανάπτυξη.
«Θεωρούμε πως [σ.σ. οι ΕΟΖ] θα δώσουν ώθηση στη βάση της πραγματικής οικονομίας, αφενός σε σχέση με τις επενδύσεις διαμορφώνοντας ένα ειδικό καθεστώς προσέλκυσής τους, αφετέρου και σε σχέση με τις εξαγωγές», υποστήριξε.
Το μέτρο των ΕΟΖ έχει εφαρμοστεί σε αναπτυσσόμενες οικονομίες, κυρίως στην Κίνα. Ισχύει ήδη στην Πολωνία.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν για να λάβει το «πράσινο φως» για τη θέσπιση των ΕΟΖ, πρόσθεσε ο υπουργός, καλώντας τους Ευρωπαίους εταίρους να εγκρίνουν το σχέδιο.
«Ήδη, αντιμετωπίζουμε ενστάσεις από ορισμένες πλευρές πέραν των ελληνικών συνόρων, αφού μια τέτοια εξέλιξη δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα στη χώρα μας», επισήμανε.
Η κυβέρνηση δε σχεδιάζει, όμως, να προσφέρει στους επενδυτές ειδικό μισθολογικό καθεστώς για να περιορίσουν το εργασιακό τους κόστος, διευκρίνισε ο υπουργός.
«Δεν θα γίνει καμία άλλη παρέμβαση στην αγορά εργασίας […] Οι αλλαγές θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό και πλήρη εφαρμογή των κανόνων του ισχύοντος εργατικού δικαίου, αλλιώς δε θα τις κάνουμε [σ.σ. τις ΕΟΖ]», τόνισε.
Οι ΕΟΖ δεν θα γίνουν αναγκαστικά στη βάση συγκεκριμένων γεωγραφικών περιφερειών, συμπλήρωσε. Μπορεί να θεσμοθετηθούν και ανά τη χώρα, καλύπτοντας συγκεκριμένες υπηρεσίες, όπως γίνεται ήδη έως ένα βαθμό με τα λιμάνια.
Ο κ. Χατζηδάκης δεσμεύτηκε ακόμα ότι θα ξεκινήσει άμεσα μια σειρά έργων για την κατασκευή οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων, τα περισσότερα εκ των οποίων συγχρηματοδοτούνται από τα κοινοτικά κονδύλια.
Προτεραιότητες για την ανάπτυξη
Οι άλλες εννέα «προτεραιότητες για την ανάπτυξη», που παρουσίασε ο υπουργός, είναι οι εξής:
1) Εκτέλεση μεγάλων οδικών έργων:
Πέρα από τα μεγάλα οδικά έργα, στόχος του υπουργείου είναι να ξεμπλοκάρουν και άλλα σημαντικά έργα, όπως η επέκταση του ΜΕΤΡΟ προς Ανθούπολη (με βάση το χρονοδιάγραμμα, τον Απρίλιο 2013), προς Ελληνικό (Ιούλιο 2013), Χαϊδάρι (Σεπτέμβριο 2013), ενώ επέκταση της γραμμής 3 Χαϊδάρι – Πειραιάς (2017). Το πακέτο μέτρων περιλαμβάνει την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά, (ξεκινά το Δεκέμβριο και αναμένεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2015), καθώς και τα λιμάνια.
Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει η β΄φάση να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούλιο του 2013 και η γ΄φάση τον Οκτώβριο του 2016. Για το λιμάνι της Πάτρας η ολοκλήρωση προβλέπεται τον Ιανουάριο του 2016, και του Λιμένα Λαυρίου αναμένεται να ενταχθεί το 2013. Επίσης το σχέδιο προβλέπει ολοκλήρωση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, των νέων διπλών σιδηροδρομικών γραμμών και κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη – Ρίο.
Το σχέδιο προβλέπει διευθέτηση των προβλημάτων για το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, ενώ σε ότι αφορά στους οδικούς άξονες προχωρά μεταξύ των άλλων η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα εντός Σεπτεμβρίου και του κλάδου Λεύκτρο – Σπάρτη εντός του 2014. Παράλληλα προωθείται η ολοκλήρωση συνδέσεων αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ με το λιμάνι της Πάτρας.
Βασική προτεραιότητα είναι και το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου το οποίο θα κατασκευασθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης και θα επαναδημοπρατηθεί τους αμέσως επόμενους μήνες.
2) Ανάπτυξη Ευρυζωνικότητας – Ψηφιακές υπηρεσίες
Στόχος είναι η ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων να στηριχθεί κυρίως σε ΣΔΙΤ και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι συνέργειες παροχών δικτύων μεταξύ τους αλλά και με άλλους φορείς – διαχειριστές υποδομών.
Ειδικότερα το υπουργείο στοχεύει στη διασύνδεση των αγροτικών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών με προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ. Παράλληλα προωθείται το έργο οπτική ίνα στο σπίτι (fiber to the home). Επίσης ο σχεδιασμός περιλαμβάνει κατάρτιση ενός πλάνου αποδοτικότητας και οικονομικής αξιοποίησης του ψηφιακού μερίσματος.
3) ΣΔΙΤ: Προωθούνται έργα 1 δισ. ευρώ
Για τη χρηματοδότηση των ΣΔΙΤ ενεργοποιείται παράλληλα με τους ιδιωτικούς πόρους την αξιοποίηση κοινοτικών πόρων για την κάλυψη μέρους της αρχικής κεφαλαιακής επένδυσης των έργων καθώς και το πρόγραμμα Jessica (258 εκατ. ευρώ). Επί πλέον σε συνεργασία με την ΕΤΕπ το υπουργείο θα προχωρήσει στην αξιολόγηση και χρηματοδότηση συγκεκριμένων έργων καθώς και την ενεργοποίηση του Risk Sharing Instrument με την αρωγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα προωθούνται έργα ύψους 1 δις. ευρώ που εντάσσονται στις εξής τέσσερις βασικές κατηγορίες: Έργα διαχείρισης απορριμμάτων, Έργα τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνίας, Επιλεγμένες κοινωνικές υποδομές και Αξιοποίηση δημόσιας και δημοτικής περιουσίας για την υλοποίηση αναπτυξιακών ανταποδοτικών έργων.
4) Εκσυγχρονισμός Αστικών Συγκοινωνιών
Για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και μέσω των ΣΔΙΤ προωθούνται άμεσα διαγωνισμοί για την τηλεματική των αστικών συγκοινωνιών, για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, για την πιστοποίηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών. Παράλληλα προωθείται η αναδιάταξη του μηχανισμού ελέγχων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής που στερεί σημαντικούς πόρους με άμεσο στόχο μέχρι το τέλος του 2012 να έχει περιορισθεί κατά 50%.
5) Ενίσχυση ρευστότητας
Για να ενισχυθεί η ρευστότητα πρέπει να προχωρήσουν η ανακεφαλαιοποίηση του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος και η εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου σε ιδιώτες και επιχειρήσεις και η διαμόρφωση των προϋποθέσεων για την επιστροφή των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες,
Και τα τρία αυτά στοιχεία εξαρτώνται σε ένα βαθμό άμεσα η έμμεσα από τις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα οι οποίες όπως είπε ο υπουργός βρίσκονται σε εξέλιξη. Επίσης προωθούνται στοχευμένες αλλαγές στον επενδυτικό νόμο και δημιουργία ενός Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου.
Συγκεκριμένα ο υπουργός ανέφερε ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους εταίρους έτσι ώστε να δημιουργηθεί το Ταμείο με στήριξη και από ευρωπαϊκούς πόρους. Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου αναμένονται τα συμπεράσματα ομάδας εργασίας που έχει συσταθεί ήδη από την περασμένη Άνοιξη με τη συμμετοχή της ΕΤΕπ, του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της KFW και του Γαλλικού υπουργείου Οικονομικών.
6) Πάταξη Παραεμπορίου
Συγκεκριμένες δράσεις για την πάταξη του παραεμπορίου οι οποίες περιλαμβάνουν και τη συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου όπου απαιτείται ενώ σε νέα βάση θα επιδιωχθεί να αντιμετωπιστεί και το ζήτημα με τις υπαίθριες αγορές λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές εισηγήσεις που θα γίνουν από όλους τους εμπλεκόμενους.
7) Προστασία Καταναλωτή
Το πακέτο πρωτοβουλιών για την προστασία του καταναλωτή περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων την απλοποίηση αγορανομικού κώδικα, ενίσχυση του μηχανισμού προστασίας με την επαναλειτουργία της γραμμής 1520. Παράλληλα ενσωματώνεται πρόσφατη Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών για τις συμβάσεις εκτός εμπορικού καταστήματος και τις εξ αποστάσεως συμβάσεις. Επίσης θα εισαχθούν στην ελληνικό δίκαιο διατάξεις που αξιοποιούν τις προτάσεις της ΕΕ σχετικά με τις αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
8) Καινοτομία
Αξιοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων με απλοποίηση διαδικασιών και δημιουργία ενός μηχανισμού που θα δίνει προτεραιότητα στις επιχειρήσεις που προωθούν την καινοτομία. Ο σχεδιασμός του υπουργείου προβλέπει χρησιμοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως είναι τα venture capital. Ήδη το ΤΑΝΕΟ έχει ήδη επενδύσει σε 50 επιχειρήσεις, ενώ με το συνολικό κεφάλαιο του Ταμείου Καινοτομίας του ΤΑΝΕΟ εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ.
9) Διοικητική Ανασυγκρότηση Υπουργείου & Φορέων
Δημιουργείται ένας ενιαίος φορέας ποιότητας ΕΛΟΤ, ΕΣΥΔ και ΕΙΜ, ενώ ενοποιείται η ΔΕΘ σε πρώτη φάση με την Helexpo και κατόπιν με τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών.