Λίγο πριν κλείσει το 2024 υπογράφηκε μετά από χρόνια αναμονής η σύμβαση για την κατασκευή του οδικού άξονα Ιωαννίνων- Κακαβιάς.
Ένα έργο για το οποίο χύθηκε μελάνι… Ελπίδα όλων να μην παρουσιαστούν άλλα εμπόδια και να καταστεί εφικτή η ολοκλήρωσή του μέσα σε 52 μήνες, χρόνος που ήδη μετρά από την ημέρα των υπογραφών.
Σύμφωνα με πληροφορίες το διάστημα αυτό ο ανάδοχος του έργου εξετάζει λεπτομερώς τις μελέτες του έργου και το επόμενο διάστημα, πιθανότατα στις αρχές του καλοκαιριού θα στήσει τα πρώτα εργοτάξια.
Το κόστος του έργου είναι 310 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) ενώ περιλαμβάνονται και επιπλέον 76 εκατ. ευρώ ως προαιρέσεις, για το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά και τις συνδέσεις με αεροδρόμιο και ΒΙΠΕ Ιωαννίνων. Αναφορικά με τη διάρκεια υλοποίησης του έργου, αυτή ανέρχεται σε 54 μήνες, κάτι που σημαίνει ότι χωρίς καθυστερήσεις η κορδέλα θα κοπεί στις 18 Ιουνίου 2029.
Το έργο
Aφορά τον οδικό άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά συνολικού μήκους περίπου 70 χλμ., από τη συμβολή της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία (Α/Κ Εγνατίας) μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα και περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και πέρας το τέλος του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα επί νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Στα οφέλη του οδικού άξονα συγκαταλέγεται η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, η εξοικονόμηση χρόνου και η αντιμετώπιση προβλημάτων προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας των γεωγραφικά απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της ευρύτερης Π.Ε. Ιωαννίνων.
Παράλληλα, θα βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό της πόλης.
Επιπλέον, αποτελεί τον σύνδεσμο με την Αλβανία και κατ’ επέκταση με τις άλλες χώρες των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων (Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Κροατία και Σλοβενία), που είναι αναπτυσσόμενες οικονομίες και πεδίο δραστηριοποίησης των ελληνικών εταιριών, ενώ εξυπηρετεί και το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων καθώς και τον κύριο και έντονο όγκο της κυκλοφορίας προς τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα.
Στο επίκεντρο και το Καλπάκι-Κόνιτσα
Στο επίκεντρο έρχεται και πάλι ο άξονας από το Καλπάκι ως την Κόνιτσα καθώς η μελέτη για το έργο αυτό ολοκληρώθηκε. Το κόστος του υπολογίζεται στα 40 εκατομμύρια, ποσό που δεν είναι μεγάλο και μπορεί εύκολα να βρεθεί τόσο από κοινοτικούς όσο και από εθνικούς πόρους.
Υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει η ανάλογη πολιτική βούληση.
Και ο δρόμος αυτός κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικός τόσο για την οδική ασφάλεια και την μείωση του χρόνου στις μετακινήσεις όσο και για την καλύτερη διασύνδεση των περιοχών.