Μετά από μία τρίωρη και θυελλώδη συνεδρίαση, η διοίκηση της ΚΕΔΕ απέρριψε το σχέδιο νόμου για τη συνένωση των ΔΕΥΑ και τις αλλαγές στη διαχείριση του νερού και το επιστρέφει στο Υπουργείο ως… απαράδεκτο.
Το σχέδιο νόμου στάλθηκε επίσημα από το Υπουργείο στην ΚΕΔΕ πριν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, χωρίς να διαφοροποιείται από όσα είχαν γίνει ήδη γνωστά και είχαν οδηγήσει στην απόρριψή του από το πρόσφατο συνέδριο στη Ρόδο.
Το θέμα των ΔΕΥΑ και της διαχείρισης νερού προσλαμβάνει ιδιαίτερα σοβαρές διαστάσεις μετά τα προβλήματα λειψυδρίας που καταγράφονται.
Πέρα από το κύριο περιεχόμενο του νομοσχεδίου ενστάσεις προκαλούν οι οικονομικές και διοικητικές αλλαγές που προβλέπει.
Η ΚΕΔΕ απέρριψε το σύνολο του περιεχομένου και αναμένεται να εκδοθεί επίσημη ανακοίνωση με τους επιμέρους λόγους.
Όπως αναφέρεται στην πρόταση του ΥΠΕΝ σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο εκσυγχρονισμός των ΔΕΥΑ, καθώς και των οικείων δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων, η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των εταιρειών ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ, η ίδρυση της εταιρείας ΕΥΔΑΠ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΑΕ, και η ίδρυση της «ΕΥΑΘ Άρδευσης Βόλβης – Λαγκαδά ΑΕ».
Από τις διατάξεις του νομοσχεδίου σύμφωνα με την εισήγηση που έγινε στη συνεδρίαση του ΚΕΔΕ τα σημαντικότερα σημεία που προκύπτουν είναι τα ακόλουθα:
-Δεν φαίνεται να προκύπτει ότι βελτιώνεται η παροχή των υπηρεσιών ύδρευσης μέσω της αναγκαστικής συνένωσης των ΔΕΥΑ σε νέες Δημοτικές Επιχειρήσεις που τις ονομάζει ΔΕΥΑ σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας.
-Συνενώνονται αναγκαστικά ανομοιογενείς φορείς (ΔΕΥΑ) με διαφορετική λειτουργική και οικονομική κατάσταση και χωρίς να χρησιμοποιούνται για την συνένωση αντικειμενικά κριτήρια (γεωγραφικά, οικονομικά, κ.λπ.).
-Για ακόμη μία φορά το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας «ανοίγει» ένα διάλογο για ένα τόσο μείζον θέμα, με διαδικασίες «κατ’ επείγοντος», γεγονός που προκύπτει μέσα από τις ασφυκτικές πάλι προθεσμίες εφαρμογής συγκεκριμένων διατάξεων του Νομοσχεδίου.
-Το επισπεύδον Υπουργείο είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, και όχι, το αρμόδιο για τις ΔΕΥΑ και εποπτεύον, Υπουργείο Εσωτερικών.
-Δεν επιλύονται τα μείζονα ζητήματα της υποστελέχωσης και των ενεργειακών καταναλώσεων καθώς και το «προ των πυλών» μείζον περιβαλλοντικό και κοινωνικό ζήτημα της λειψυδρίας.
-Δεν έχει προηγηθεί καμία απολύτως καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασής των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης και των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης, διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων ενώ αγνοείται παντελώς ο τρόπος λειτουργίας τους.
-Στο νομοσχέδιο έχουν ενσωματωθεί διατάξεις δύο ταχυτήτων όσον αφορά την αποπληρωμή των οφειλών των ΔΕΥΑ, καθώς συνδέεται η οικονομική ενίσχυσή τους μέχρι του ποσού των 250 εκ. ευρώ για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των ΔΕΥΑ προς τους ενεργειακούς παρόχους με την συγχώνευση ή μη των ΔΕΥΑ. Οι ΔΕΥΑ που συνενώνονται λαμβάνουν επιδότηση 70% και 30% δάνειο, ενώ αυτές που δεν συνενώνονται το αντίθετο, δημιουργώντας έτσι συνθήκες άνισης μεταχείρισης.
-Δεν προκύπτει καμία απολύτως ουσιαστική αντιμετώπιση των μείζονων ζητημάτων του ενεργειακού κόστους και της ενεργειακής αυτάρκειας των ΔΕΥΑ, αφού στο Νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για ειδικό τιμολόγιο για τις ΔΕΥΑ και τον πολυπόθητο «χώρο» στο Δίκτυο Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.