Καθοριστικοί θα είναι οι επόμενοι μήνες για το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων και το μέλλον του.. Γιατί μπορεί οι καλές πολιτικές προθέσεις να περισσεύει και οι υποσχέσεις του Υπουργείου Υποδομών για συνέχιση των έργων κι αναβάθμιση του αερολιμένα να καθησύχασαν ορισμένους, όμως υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες αλλά και υποχρεώσεις που απορρέουν από το μνημόνιο, οι οποίες μάλλον είναι υπέρ άνω προθέσεων..
Το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο ανήκουν τα 23 αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων και των Ιωαννίνων, προχωρά, μέσω συμβούλων στην «αξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής».
Η διαδικασία αποτελεί συμβατική υποχρέωση της χώρας απέναντι στους δανειστές, στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου μνημονίου, με το Ταμείο να πρέπει μέχρι τον Σεπτέμβριο να αξιολογήσει τις επιλογές αξιοποίησης που έχουν αυτά τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια και να αποφασίσει ποια απ’ αυτά και με ποιον τρόπο μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα, πριν τα μεταβιβάσει στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών, δηλαδή στο νέο υπερταμείο.
Σημειώνεται ότι τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια δεν θα αξιοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά θα μεταφερθούν στο νέο υπερταμείο. Άμεσος στόχος η δημιουργία cluster, στο οποίο θα ενταχθούν σε ομάδες ούτως ώστε να αξιοποιηθούν και να πάρουν υπεραξία.
Η προκήρυξη για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου από το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα στη Ναυτεμπορική, εξυπηρετεί την προετοιμασία για τη μεταφορά τους στο νέο ταμείο (Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών ή ΕΔΗΣ) τον Σεπτέμβριο. Αν και η τελευταία αυτή κίνηση έχει τη σημασία της, ειδικά σε πολιτικό επίπεδο, η αξιοποίηση όσων αεροδρομίων έχουν προοπτικές να αποφέρουν σημαντικά έσοδα σύντομα, αναμένεται να προχωρήσει γρήγορα και πιθανότατα να είναι από τις πρώτες αποκρατικοποιήσεις του υπερταμείου.
Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια για τα οποία προχωρά διαγωνισμός πρόσληψης συμβούλων είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλαμάτας, της Καλύμνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Λήμνου, της Μήλου, της Νέας Αγχιάλου, της Νάξου, της Πάρου, της Σητείας, της Σκύρου και της Σύρου.
Η προθεσμία για την υποβολή προτάσεων από τους υποψηφίους συμβούλους για τα άλλα 23 αεροδρόμια είναι η 24η Ιουνίου και το έργο που θα κληθούν να παραδώσουν εντός διμήνου περιλαμβάνει πέντε βασικούς άξονες:
Επανεξέταση και αξιολόγηση του κάθε αεροδρομίου από λειτουργική, εμπορική και κυκλοφοριακή άποψη.
Αναγνώριση της δυνητικής αξίας για κάθε αερολιμένα, λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα να προσελκύσει επιπλέον αεροπορικές εταιρείες και γραμμές προορισμού, καθώς και την παραγωγή αξίας από βοηθητικές λειτουργίες (π.χ., εμπορικές και ακινήτων).
Ανάπτυξη βασικού επιχειρηματικού πλάνου για κάθε αεροδρόμιο.
Ανάλυση της δυνητικής επαύξησης της παραγόμενης αξίας από τη δημιουργία συστάδων (cluster) αερολιμένων.
Αξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής.
Το Ταμείο θεωρεί ότι «δυνατά χαρτιά» για την κυβέρνηση αποτελούν τα περιφερειακά αεροδρόμια σε Πάρο, Χίο, Καλαμάτα, Νάξο, Άραξο, Κάρπαθο και Ικαρία, λόγω της κερδοφορίας τους.
{jathumbnail off}