Στην πιο κρίσιμη καμπή εισέρχονται οι διαπραγματεύσεις για την τύχη των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας στους οποίους περιλαμβάνεται η Ιόνια Οδός αλλά και ο κουτσουρεμένος Ε-65 ο οποίος δεν βλέπει πια Εγνατία. Μπορεί οι συζητήσεις με τους παραχωρησιούχους να κατέληξαν σε συμφωνία η οποία ανακοινώθηκε προ διμήνου περίπου από το Υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, όμως ο πιο καθοριστικός λόγος για την εξέλιξη των έργων ανήκει πλέον στις τράπεζες.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης επιδιώκει να υπάρξει συμφωνία εντός του πρώτου διμήνου του έτους, ώστε στη συνέχεια να κυρωθούν οι συμβάσεις από τη Βουλή.
Τα παζάρια με τις τράπεζες που συμμετείχαν στο αρχικό σχήμα χρηματοδότησης, δεν είναι ούτε εύκολα, ούτε προβλέψιμα.
Το πρόβλημα εντοπίζεται στις 32 ξένες τράπεζες, αρκετές από τις οποίες προέρχονται από ευρωπαϊκές χώρες με προβλήματα αντίστοιχα με αυτά στην Ελλάδα, όπως οι ισπανικές και οι ιρλανδικές. Κάποιες από τις ισχυρές τράπεζες του 2008 (όταν υπεγράφησαν οι συμβάσεις παραχώρησης) σήμερα είναι σκιές του παλιού τους εαυτού.
Η πιθανή αποχώρηση τραπεζών ακόμα και από τα έργα που δεν περικόπτονται (Μαλιακός – Κλειδί και Ιονία Οδός) μεγαλώνει το χρηματοδοτικό κενό που δημιουργείται από την τεράστια πτώση στην κυκλοφορία και στα έσοδα από τα διόδια.
Οι εργολήπτες και το Δημόσιο θα έχουν έσοδα τουλάχιστον 45% μειωμένα σε σύγκριση με τις προβλέψεις του 2008. Τότε είχε υπολογιστεί πως θα έφταναν τα 60 δισ. ευρώ στα 30 χρόνια εκμετάλλευσης των οδικών αξόνων, ενώ τώρα εκτιμάται πως δεν θα ξεπερνούν τα 33 δισ. ευρώ. Έντεκα ελληνικές τράπεζες συνεισφέρουν το 50% των δανειακών κεφαλαίων, ενώ οι 32 ξένες το υπόλοιπο 50%.
Για να κλείσει η μαύρη τρύπα από τα διόδια και τις αποχωρήσεις τραπεζών το υπουργείο Ανάπτυξης θα επιχειρήσει να αυξήσει τη χρηματοδότηση μέσω κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Θετική εξέλιξη είναι και το δάνειο των 650.000.000 ευρώ που παραχώρησε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που εγκρίθηκε προ εβδομάδων.
Όμως, για να εκταμιευθεί το συγκεκριμένο δάνειο πρέπει να επιτευχθεί συμφωνία με τις τράπεζες και να εγκριθούν οι συμβάσεις από τη Βουλή.
Ο ειδικός διαπραγματευτής που όρισε η κυβέρνηση, Ευθ. Βιδάλης, γνωρίζει πως τα παζάρια με τις τράπεζες γίνονται υπό το άγρυπνο μάτι τεσσάρων γενικών διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Περιφερειακής Πολιτικής, Εσωτερικής Αγοράς, Ανταγωνισμού και Μεταφορών).
Η Κομισιόν έχει ξεκαθαρίσει πως για να εξακολουθήσει να χρηματοδοτεί τα έργα πρέπει να μη διαφοροποιούνται ουσιωδώς οι όροι των αρχικών συμβάσεων παραχώρησης και να μη βρεθούν οι εργολήπτες σε πλεονεκτικότερη θέση έναντι του 2008.