Αποφασισμένος να φτάσει στον Υπουργό, αλλά και στον Πρωθυπουργό αν χρειαστεί και να εξαντλήσει όλα τα νομικά μέσα είναι ο Δήμος Ιωαννιτών, μετά την ακύρωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον μεγάλο δακτύλιο της πόλης, τον οδικό άξονα δηλαδή από την Βογιάνου μέχρι το Πανηπειρωτικό Στάδιο. Η ακύρωση ήρθε ως αποτέλεσμα της προσφυγής που κατατέθηκε από δύο πολίτες, μεταξύ των οποίων ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος. Ο ίδιος με επιστολή του στο Δήμο, αναφέρει ρητά και κατηγορηματικά πως ουδέποτε συναίνεσε και ούτε υπέγραψε την εν λόγω προσφυγή, επιφυλασσόμενος μάλιστα να ασκήσει κάθε νόμιμο δικαίωμά του κατά όσων τον ενέπλεξαν.
Λίγα εικοσιτετράωρα μετά τις αποκαλύψεις του Δημάρχου στο Δημοτικού Συμβούλιο, δεν υπάρχει καμία επίσημη αντίδραση από τους προσφεύγοντες ή τους φερόμενους ως προσφεύγοντες..
Κυρίως από τον Σύλλογο Προστασίας Περιβάλλοντος Ιωαννίνων, ο οποίος δημόσια θα πρέπει να τοποθετηθεί αν συζήτησε τέτοιο θέμα και αν έχει λάβει σχετική απόφαση.
Κατά τα λοιπά, σιγήν ιχθύος τηρούν και οι τοπικοί βουλευτές, παρότι προκλήθηκαν από τον Δήμαρχο να τοποθετηθούν για το θέμα που ανέκυψε.
Ο δακτύλιος της πόλης, έργο που προϋπολογίζεται στα 25 εκατομμύρια, αποτέλεσε μία από τις κεντρικές επιλογές της Δημοτικής Αρχής. Μάλιστα η επιλογή αυτή δοκίμασε και τις σχέσεις της με την Περιφέρεια Ηπείρου, για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Σήμερα, το βέβαιο είναι ότι η πόλη των Ιωαννίνων, δεν έχει το περιθώριο να χάσει οποιοδήποτε έργο, από την στιγμή μάλιστα που παρουσιάζει εξαιρετικά χαμηλούς δείκτες στο ΕΣΠΑ και στην απορρόφηση κονδυλίων.
Παρά ταύτα ο δακτύλιος έχει μπει σε περιπέτειες με άγνωστη κατάληξη.
ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ
Η απόφαση απόρριψης την οποία υπέγραψε ο Υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης, στηρίζεται στην απουσία περιβαλλοντικών μελετών για τα έργα της Κενάν Μεσαρέ και της Βογιάνου.
Αναλυτικά η απόφαση αναφέρει:
Η προσβαλλόμενη ΑΕΠΟ του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτ. Μακεδονίας αφορά στο έργο «Ολοκλήρωση μεγάλου δακτυλίου πόλης Ιωαννίνων (κόμβος Πανηπειρωτικού Σταδίου-Κόμβος Βογιάνου)». Οι προσφεύγοντες επικαλούνται ότι με την προσβαλλόμενη απόφαση παραβιάζεται η ισχύουσα νομοθεσία λόγω μη ολοκληρωμένης αξιολόγησης των επιπτώσεων του ενιαίου έργου συνεπεία της κατάτμησής του σε επιμέρους έργα (άρθρο 11, παρ. 1, 2, 4 ν.4014/2011) προκειμένου να εξαιρεθεί η υπαγωγή κάποιων από αυτά στη διαδικασία εκτίμησης επιπτώσεων και να μη καταστεί δυνατή η στάθμιση των σωρευτικών τους επιπτώσεων στο περιβάλλον. Με την προσφυγή του άρθρου 8 ν.3200/55 όπως ισχύει ελέγχεται η προσβαλλόμενη απόφαση μόνο για παράβαση νόμου. Από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης και ειδικότερα το υπ’ αρ. 141726/28832/2.8.2016 έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη προκύπτουν τα ακόλουθα: Η κατασκευή της οδού Κενάν Μεσαρέ πραγματοποιήθηκε δίχως ΑΕΠΟ διότι η Διοίκηση απήλλαξε το έργο από τη σχετική διαδικασία. Απαλλαγή από ΑΕΠΟ εφαρμόσθηκε αρχικά και για τα έργα επέκτασης της οδού Βογιάνου.
Το 2012 η Διοίκηση προκειμένου να υπάρξει εναρμόνιση με τις απαιτήσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας που είχε τροποποιηθεί προέβη σε έκδοση «ανανέωσης ΑΕΠΟ» δίχως όμως την ύπαρξη αρχικής ΑΕΠΟ με συνέπεια η σχετική διαδικασία να μη εύρισκε νόμιμο έρεισμα στις νέες ρυθμίσεις οι οποίες προβλέπουν την περιβαλλοντική αδειοδότηση για το σύνολο του έργου το οποίο ήταν υφιστάμενο αλλά στερείτο περιβαλλοντικής αδειοδότησης (άρθρο 9 ν.4014/2011).
Επίσης υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στην κατασκευή της οδού Κενάν Μεσαρέ από τον αρχικό εγκεκριμένο σχεδιασμό της, ενώ οι τροποποιήσεις που έγιναν στο έργο δεν συμπεριελήφθησαν στο έγγραφο περί απαλλαγής από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Συγχρόνως η Γενική Δ/νση Εσωτερικής Λειτουργίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου με το υπ’ αρ. 110545/29.7.16 έγγραφο εξέφρασε την άποψη ότι οι κατασκευαστικές δυσλειτουργίες του οδικού άξονα Κενάν Μεσαρέ –ΒογιάνουΓεννηματά μπορούν να θεραπευτούν με την κατάρτιση νέας ΜΠΕ.
Τα ανωτέρω στοιχεία δεν έγιναν δεκτά από το αρμόδιο διοικητικό όργανο το οποίο έκρινε με την προσβαλλόμενη απόφαση ότι δεν κρίνεται σκόπιμη η εκπόνηση νέας ΜΠΕ λαμβανομένου υπόψη ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν αποφανθεί για την περιβαλλοντική αδειοδότηση των ήδη κατασκευασμένων έργων σύμφωνα με το υπ’ αρ. 982/9-2-2016 έγγραφο ανάκλησης της Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης (Π.Β.Π.) σε εκτέλεση του υπ’ αρ. 12/29.1.2016 εγγράφου του ΣΕΠΔΕΜ. Επειδή μετά τα ανωτέρω ο προβληθείς ισχυρισμός των προσφευγόντων για παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας ευρίσκει νόμιμο έρεισμα στις προαναφερόμενες διατάξεις των άρθρων 9 και 11 ν.4014/2011 καθ’ ότι με την προσβαλλόμενη απόφαση δεν αξιολογήθηκαν τα αθροιστικά αποτελέσματα από την κατασκευή όλων των προβλεπομένων έργων οδοποιϊας με την απαλλαγή από ΑΕΠΟ τμημάτων αυτού. Επειδή στην προκειμένη περίπτωση παραβιάσθηκε η εφαρμοστέα νομοθεσία κατ’ άρθρο 8 ν.3200/55 όπως ισχύει κατά τα προεκτεθέντα. Επειδή παρέλκει η εξέταση των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως Γι’ αυτό Αποφασίζουμε:
- Γίνεται δεκτή η από 28-3-2018 προσφυγή του Απόστολου Κοκορδάτου κλπ.
- Ακυρώνεται η υπ΄αρ. 30073/26.2.2018 (ορθή επανάληψη της 3-4-2018) απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας κατά το σκεπτικό