Οκτώ μήνες μετά την ψήφιση του Νόμου για τον Εθνικό Μηχανισμό Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης, το σχέδιο παραμένει στα χαρτιά. Όπως φαίνεται στην Ελλάδα τα μεγαλόπνοα σχέδια εύκολα αποτυπώνονται στο χαρτί, δύσκολα γίνονται πράξη.
Ήρθαν δύο τραγικά περιστατικά με ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους για να επαναφέρουν στην επικαιρότητα το θέμα.
Και επανήλθε δια στόματος του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας ο οποίος σε τηλεοπτική του συνέντευξη μίλησε και πάλι για την αεροδιακομιδή και το σχέδιο που υπάρχει χωρίς ωστόσο να συνοδεύεται από σαφές χρονοδιάγραμμα.
Ο κ. Μητσοτάκης μεταξύ άλλων είπε: «Ήδη στο πρόγραμμά μας πριν από τα τελευταία περιστατικά είχαμε τη βελτίωση του χρόνου ανταπόκρισης του ΕΚΑΒ στα επείγοντα. Ο γόρδιος δεσμός του ΕΚΑΒ θα κοπεί, αλλά ήδη εδώ κι έναν χρόνο, δουλεύουμε ένα νέο σχέδιο για μια μονάδα αεροδιακομιδής για την ηπειρωτική Ελλάδα με ευέλικτα ελικόπτερα, σε έξι βάσεις και κάλυψη 24 ώρες το 24ωρο. Τα ελικόπτερα αυτά θα μισθωθούν από το εξωτερικό όπως γίνεται και στη δασοπυρόσβεση».
Στη μνήμη του Ερμή
Στη μνήμη του νεαρού αναρριχητή Θεοφάνη Ερμή Θεοχαρόπουλου, που βρήκε τραγικό θάνατο στα Τζουμέρκα, ο Εθνικός Μηχανισμός φέρει το όνομα του. Ο Ερμής Θεοχαρόπουλος κρατήθηκε στη ζωή για μερικές ώρες, στα χέρια του πατέρα του. Χάθηκε όμως από την αδυναμία διάσωσης και έγκαιρης διακομιδής του στο νοσοκομείο.
Η απώλεια του Θεοφάνη Ερμή ανέδειξε τις μεγάλες ελλείψεις στον τομέα εναέριας διάσωσης, όχι μόνο για τους λάτρεις της ορειβασίας και της αναρρίχησης, αλλά και για κάθε πολίτη που επιλέγει να μην εγκαταλείψει τον τόπο του, αν και δυσπρόσιτος και απομακρυσμένος, και μπορεί κάποια στιγμή να βρεθεί σε κίνδυνο.
Η οικογένεια του Ερμή ήταν η πρώτη που έκανε τον πόνο της δύναμη και έθεσε το αίτημα για την εναέρια διάσωση. Μαζί της συστρατεύθηκαν χιλιάδες άνθρωποι από κάθε γωνιά της χώρας.
Η κυβέρνηση είχε δηλώσει ότι η δαπάνη για τη λειτουργία και την υπηρεσία διάσωσης από τον Μηχανισμό, θα βαρύνει το κράτος και όχι τους ανθρώπους που θα χρειαστούν τη συνδρομή του. Μέχρι να προχωρήσουν και να ολοκληρωθούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες, για την αγορά πτητικών μέσων με τα οποία θα στηριχθεί η αποστολή του Πυροσβεστικού Σώματος και έως την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού θα συναφθούν συμβάσεις μίσθωσης πτητικών μέσων και εξειδικευμένου προσωπικού με ιδιωτικές εταιρείες.
Μέχρι στιγμής και αρκετούς μήνες μετά την ψήφιση του νόμου δεν έχει κινηθεί καμία διαδικασία.
Οι βάσεις ετοιμότητας
Για τις ανάγκες σχεδίασης και υλοποίησης του Eθνικού Σχεδίου Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης (ΕΣΕΕΔ), συστήνονται ως ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.), Βάσεις Ετοιμότητας/Επιφυλακής στην Ελευσίνα, τη Θεσσαλονίκη, τον Βόλο, το Ηράκλειο Κρήτης, τα Ιωάννινα και την Ανδραβίδα.
Στo πλαίσιο επικαιροποίησης του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης, θα είναι δυνατό να τροποποιείται και ο αριθμός των Βάσεων Ετοιμότητας και Επιφυλακής.
Οι Βάσεις Ετοιμότητας και Επιφυλακής επελέγησαν, με κριτήρια επιχειρησιακά. Οι Βάσεις επελέγησαν σε σχέση με την επισκεψιμότητα των ορεινών όγκων, σε σχέση με τον πληθυσμό που υπάρχει, με τα ατυχήματα ανά περιοχή.
Όλα αυτά παραμένουν σχέδια επί χάρτου..