Πως χάνονται τα καύσιμα στο….Τρίγωνο των Βερμούδων

BYTIOΑποκαλυπτικά του μεγέθους του λαθρεμπορίου καυσίμων που γίνεται και προς την Αλβανία είναι τα στατιστικά στοιχεία του ΟΗΕ, τα οποία επεξεργάστηκε ο αναπληρωτής καθηγητής Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Δημήτρης Μαρδάς.

Αυτό που γίνεται ολοφάνερο είναι πως γύρω από το εμπόριο καυσίμων υπάρχει ένα….τρίγωνο των Βερμούδων όπου ποσότητες εξαφανίζονται. Μάλιστα αυτό ακουμπά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, επιβεβαιώνοντας έμμεσα αυτό που εδώ και χρόνια είναι κοινό μυστικό. Ό,τι δηλαδή το λαθρεμπόριο καυσίμων προς την Αλβανία είναι μία πραγματικότητα.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει στη μελέτη του ο κ. Μαρδάς, όλα τα κράτη δηλώνουν στις σχετικές υπηρεσίες του ΟΗΕ αναλυτικά στοιχεία για το εμπόριο τους με τον υπόλοιπο κόσμο. Οπότε για τη διακίνηση του ιδίου προϊόντος ανάμεσα σε δυο χώρες, έχουμε δύο πηγές: Τις δηλώσεις της χώρας εξαγωγής και τις αντίστοιχες δηλώσεις της χώρας εισαγωγής.

Στην περίπτωση της Αλβανίας, όπου τα καύσιμα διοχετεύονται κυρίως από το τελωνείο της Κακαβιάς και δευτερευόντος από την Κρυσταλοπηγή, η εικόνα γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρουσα. Πιο είναι το εντυπωσιακό;

Οι ποσότητες που δηλώνουν οι Αλβανοί ότι εισάγονται είναι πολλαπλάσιες αυτές που δηλώνονται στα ελληνικά σύνορα ότι εξάγονται….

Τι γίνεται λοιπόν μέσα σε αυτά τα λίγα μέτρα που χωρίζουν τις δύο πλευρές των συνόρων;

Ο κ. Μαρδάς δίνει την εξής αποκαλυπτική απάντηση:

Ο Έλληνας επιχειρηματίας δηλώνει στα δικά μας σύνορα ότι εξάγει με τα βυτιοφόρα του ένα άλλο παράγωγο του πετρελαίου (π.χ. τολουένη, ξυλένη, ΒΤΧ) ή οτιδήποτε άλλο προϊόν σε υγρή όμως μορφή (…νερό του Καματερού), ενώ στα σύνορα της άλλης χώρας δηλώνει ότι εισάγει τις βενζίνες που πράγματι μεταφέρει. Έτσι ξεφορτώνεται τα χωρίς παραστατικά καύσιμα που διαθέτει στη χώρα μας και τα οποία δεν προωθεί στην εδώ αγορά, όταν αισθάνεται ότι τείνει να διαβεί τον Ρουβίκωνα!. Η ροή αυτή του εμπορίου καυσίμων εξυπηρετεί επίσης και τους λαθρεμπόρους της γείτονος, που καλύπτουν έτσι τα δικά τους εσωτερικά ελλείμματα με ‘μαύρες’ βενζίνες. Για πολλούς, η δεύτερη εκδοχή είναι και η κυρίαρχη στη συγκεκριμένη μορφή του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Τα στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας για τις εξαγωγές καυσίμων προς την Αλβανία είναι όντως αποκαλυπτικά:

 

Έτος

Εξαγωγές της Ελλάδας1

Εισαγωγές από την Ελλάδα2

2001

43.244.247

36.556.545

2002

32.385.835

24.654.388

2003

25.844.028

37.678.938

2004

41.358.917

60.756.922

2005

51.285.290

65.632.563

2006

91.795.238

101.457.894

2007

158.311.757

167.116.231

2008

36.204.259 3

251.858.740

2009

35.181.281

186.948.438

2010

56.304.860

119.025.389

 

1.     Όπως δηλώνονται από τις ελληνικές αρχές

2.     Όπως δηλώνονται από τη χώρα εισαγωγής

3     Οι μεγάλες μεταβολές διαχρονικά σε αξία συμπίπτουν και με μεγάλες μεταβολές σε ποσότητες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ