Προβληματίστηκαν για το τσιμέντο αλλά το ενέκριναν στο ΚΑΣ

dodoni– Κλειστό επ΄αόριστον το αρχαίο θέατρο Δωδώνης

Με τον τεχνικό λίθο, που έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων θα συνεχιστεί η αναστήλωση της αρχαίας Δωδώνης, παρά τις ενστάσεις και τους προβληματισμούς που διατυπώθηκαν στην συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, η οποία ακολούθησε της επιτόπιας αυτοψίας.

Την ίδια ώρα η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έκανε σαφές με κατηγορηματικό μάλιστα τρόπο ότι ζήτημα επαναχρησιμοποίησης του θεάτρου δεν εξετάζεται.

«Δεν τίθεται θέμα επαναχρησιμοποίησης του μνημείου αυτή τη στιγμή. Στόχος του έργου είναι η προστασία και η “αειφορία” του αρχαίου θεάτρου. Το υλικό του παραμένει προβληματικό και δεν σηκώνει τον επισκέπτη-θεατή. Ας πάρουν άλλοι στο μέλλον την ευθύνη της επανάχρησής του», είναι η δήλωση που έκανε η κ. Μενδώνη και δημοσιεύθηκε στον αθηναϊκό τύπο.

Έτσι λοιπόν το θέατρο συμπληρώνει μια δεκαετία χωρίς να έχει ακουστεί σε αυτό ο τραγικός λόγος και όπως δείχνουν τα πράγματα το αρχαιότερο μνημείο της χώρας θα μείνει κλειστό για πολλά ακόμη χρόνια.

Όπως είναι γνωστό, ο τρόπος που έχει επιλεγεί για την αναστήλωση της αρχαίας Δωδώνης έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις και πολλοί είναι αυτοί που μιλούν για τσιμεντοποίηση του θεάτρου.

Η συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για το θέμα αυτό ήταν εκτενής.

Τα μέλη του Συμβουλίου προβληματίστηκαν ως προς τη χρησιμοποίηση τεχνητού λίθου μέσω της διαδικασίας χύτευσης στα κομματιασμένα αρχιτεκτονικά μέλη, τα οποία έχουν υποστεί μεγάλες φθορές λόγω της γεωλογικής τους σύστασης, της έντονης υγρασίας και των ακραίων καιρικών συνθηκών της περιοχής. Θα μπορέσει ο μελετητής του μέλλοντος να ξεχωρίσει τον αρχαίο λίθο από τον τεχνητό, όταν και αν έρθει αυτή τη στιγμή; Μήπως η τοποθέτηση του νέου υλικού -που θα ξεχωρίζει από το παλιό- δώσει στο μνημείο μια τελική εικόνα που θα ξενίζει;

Η χρησιμοποίηση φυσικού λίθου για τη συμπλήρωση του κάτω μέρους των κερκίδων αλλά και των μεγάλων τμημάτων που λείπουν, “ελάφρυνε” κατά πολύ τους προβληματισμούς ως προς το πρώτο ερώτημα.

Όσον αφορά το δεύτερο, η εμπειρία έχει δείξει ότι η έντονη υγρασία του τόπου δεν θα αργήσει να ξαναδώσει στο μνημείο την “παλαιότητα” που του αρμόζει. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε -κυρίως από τον καθηγητή Μανόλη Κορρέ- στη σωστή απόδοση της γεωμετρίας του μνημείου. Όπως ειπώθηκε, τα υλικά μπορεί να μην είναι πάντα τα αυθεντικά, εκείνο όμως που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι το μνημείο να προσεγγίσει όσο το δυνατόν περισσότερο την αρχική του μορφή.
Έτσι δόθηκε το πράσινο φως για την συνέχιση των εργασιών που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ με το ποσό των τριών εκατομμυρίων ευρώ.

Και βέβαια τα χρήματα αυτά δεν επαρκούν για την αναστήλωση όλου του θεάτρου παρά μόνο ενός τμήματος, γεγονός που σημαίνει ότι και μετά τη λήξη της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου το θέατρο δεν θα είναι προσβάσιμο για τους επισκέπτες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ