Σε τεντωμένο σκοινί βρίσκονται εκατοντάδες έργα καθώς οι προυπολογισμοί τους έχουν τιναχθεί στον αέρα εξαιτίας της μεγάλης αύξησης στα περισσότερα υλικά και των ενεργειακών ανατιμήσεων.
Μαζί με τα έργα σε τεντωμένο σκοινί βαδίζουν και τα χρηματοδοτικά προγράμματα με βασικότερο το ΕΣΠΑ, το οποίο βρίσκεται στην τελική ευθεία για το κλείσιμο και σε αγώνα δρόμου για την απορρόφηση των κονδυλίων.
Η κατάσταση αυτή, πέρα από τις κατασκευαστικές εταιρείες, έχει θορυβήσει και τους δήμους και τις περιφέρειες επειδή πολλά έργα οδεύουν προς διακοπή εργασιών με κίνδυνο ακόμη και να εγκαταλειφθούν.
Οι ανατιμήσεις στα βασικά υλικά του κατασκευαστικού κλάδου τους τελευταίους μήνες ήταν πέραν κάθε πρόβλεψης.
Για παράδειγμα οι αυξήσεις στο τσιμέντο είναι πάνω από 30%, στον χάλυβα η τιμή έχει διπλασιαστεί ξεπερνώντας τα 1.000 δολάρια τον τόνο, στον χαλκό έχει τριπλασιαστεί σπάζοντας το φράγμα των 10.000 δολαρίων ανά τόνο, το αλουμίνιο πήγε τρεις και τέσσερις φορές επάνω κ.ο.κ. Και κοντά σ’ αυτά βεβαίως, υπάρχουν οι αυξήσεις στην ενέργεια και κυρίως στα καύσιμα, γεγονός που επηρεάζει όλη την κατασκευαστική αλυσίδα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι μικρές εργοληπτικές εταιρείες. «Αυτό συμβαίνει γιατί πήραν τα έργα με μεγάλες εκπτώσεις και σε τιμές που δεν έχουν καμία σχέση με τις σημερινές. Επίσης, οι μικρές εταιρείες δεν έχουν δυνατότητα χρηματοδότησης», αναφέρουν κύκλοι των εργοληπτικών οργανώσεων.
Τα έργα αυτά, αφορούν κυρίως δήμους και περιφέρειες και γι’ αυτό οι αιρετοί της αυτοδιοίκησης κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα, καθώς πολλά έργα έχουν «παγώσει», ενώ σε νέες δημοπρασίες δεν προσέρχονται εταιρείες και όσες εκδηλώνουν ενδιαφέρον προσφέρουν σχεδόν μηδενικές εκπτώσεις.
Το Υπουργείο Υποδομών έχει δεσμευτεί για δέσμη μέτρων ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή εξέλιξη των έργων με την διαφορά ότι μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί.
Οι ρυθμίσεις που εξετάζονται αφορούν στην παράταση υλοποίησης των συμβάσεων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, τη δυνατότητα αναστολής των εργασιών εκ μέρους των αναδόχων, την αναστολή υπογραφής συμβάσεων, τη διάλυση των ήδη υπογεγραμμένων συμβάσεων στην περίπτωση που η αύξηση των προϋπολογισμών των έργων ξεπεράσουν το 18%, καθώς και να γίνει αναπροσαρμογή του εργολαβικού ανταλλάγματος λόγω απρόοπτης μεταβολής συνθηκών.
Το ζήτημα βρίσκεται στα χέρια του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο θα πρέπει να δώσει το πράσινο φως καθώς υπάρχουν και δημοσιονομικές προεκτάσεις στις προτεινόμενες λύσεις. Από εκεί και έπειτα το τελικό κείμενο που έχει καταρτίσει το Υπουργείο Υποδομών θα οδεύσει για ψήφιση στη Βουλή.