Το αργότερο την ερχόμενη Δευτέρα θα έχουν δημοσιοποιηθεί οι αποφάσεις του οικονομικού επιτελείου και της νέας υφυπουργού Οικονομικών κ. Κ. Παπανάτσιου για τα τέλη κυκλοφορίας και το επίδομα θέρμανσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου προσπαθεί, έτσι ώστε να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες του τέως αναπληρωτή υπουργού Τρ. Αλεξιάδη, ωστόσο, οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων αναφέρουν ότι είναι τεχνικά δύσκολες οι αλλαγές και για τα δύο ζητήματα.
Η υφυπουργός Οικονομικών έχει δώσει προθεσμία ολίγων ημερών στις υπηρεσίες για τις τροποποιήσεις που είχαν εξαγγελθεί, διαφορετικά θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα τόσο τα τέλη κυκλοφορίας για το 2017 όσο και το επίδομα θέρμανσης. Τα περισσότερα προβλήματα εντοπίζονται στις τροποποιήσεις που σχετίζονται με τα τέλη κυκλοφορίας και πιθανόν να παραμείνουν τα ίδια και για το 2017. Για το επίδομα θέρμανσης, αν και τεχνικά δεν είναι καθόλου εύκολο καθώς πρέπει να αλλάξει ο τρόπος κατηγοριοποίησης των δικαιούχων, ενδεχομένως να προλάβουν οι υπηρεσίες, καθώς δεν πρόκειται πριν από το τέλος του έτους να ξεκινήσει η διάθεση των σχετικών ποσών που προβλέπονται από τη νομοθεσία.
Ειδικότερα:
• Τέλη κυκλοφορίας
Το σχέδιο του τέως αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών προέβλεπε μικρές αυξήσεις για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που απέκτησαν όχημα από το 2007 μέχρι και τον Οκτώβριο του 2010. Για τα αυτοκίνητα της κατηγορίας αυτής ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας θα γινόταν ανάλογα με τους εκπεμπόμενους ρύπους (και όχι με τα κυβικά). Σήμερα ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας με τους ρύπους γίνεται για τα οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά, ενώ για τα παλαιότερα οχήματα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και το έτος πρώτης κυκλοφορίας. Με το σενάριο που εξετάζεται θα υπολογίζονται τα τέλη με βάση τους ρύπους και για οχήματα με έτος πρώτης κυκλοφορίας την 1η Ιανουαρίου 2007.
Επίσης, το σχέδιο προβλέπει μειώσεις των τελών κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν μετά το 2000 έως και το 2005 και μεγαλύτερες για όσα κυκλοφόρησαν πριν από το 2000. Ουσιαστικά με την κίνηση αυτή επιχειρείται κάποιοι από τους 600.000 ιδιοκτήτες που έχουν θέσει σε ακινησία τα αυτοκίνητά τους να ξαναπάρουν πίσω τις πινακίδες κυκλοφορίας. Πάντως, θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολο να μειωθεί ο αριθμός των οχημάτων που είναι σε ακινησία λόγω της εκτεταμένης κρίσης και της αύξησης της τιμής στη βενζίνη από τον Ιανουάριο του 2017
• Επίδομα θέρμανσης
Η πρόταση προέβλεπε αλλαγές στη γεωγραφική κατανομή των δικαιούμενων ποσοτήτων επιδοτούμενου καυσίμου, με ανάδειξη των κλιματικών συνθηκών. Για παράδειγμα, οι ορεινές περιοχές θα περάσουν στην πρώτη ζώνη, όπου το επίδομα είναι υψηλότερο και οι πεδινές θα παραμείνουν στη β΄ ζώνη, ενδεχομένως και κάποιες να μετατοπισθούν στη γ΄ ζώνη. Ωστόσο, το γεγονός ότι η κατηγοριοποίηση των δικαιούχων γίνεται με βάση τον ταχυδρομικό κώδικα, δυσκολεύει τις υπηρεσίες του υπουργείου να προχωρήσουν στον διαχωρισμό, καθώς σε πολλές περιπτώσεις ο ίδιος ταχυδρομικός κώδικας ισχύει σε πεδινές και ορεινές περιοχές. Σημειώνεται ότι το ποσό που θα λάβουν οι περίπου 700.000 δικαιούχοι ανέρχεται στα 105 εκατ. ευρώ. Η πρώτη δόση είχε χορηγηθεί την περίοδο 2015-2016 τον περασμένο Φεβρουάριο και η εξόφληση είχε γίνει τον Ιούνιο. Το οικονομικό επιτελείο επιθυμεί να δοθεί η πρώτη δόση μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου, ωστόσο, δεν έχει προβλεφθεί σχετικό κονδύλι για το τρέχον έτος (έχει επιμεριστεί όλο στο 2017).
{jathumbnail off}