Την ώρα που η τύχη των ελληνικών σιδηροδρόμων κρέμεται από μια κλωστή, ο εκσυγχρονισμός καθυστερεί και η ασφάλεια των μεταφορών αποτελεί μείζον πολιτικό ζήτημα, το διεθνές περιβάλλον σχεδιάζει και επενδύει..
Η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου έμελλε επί δεκαετίες να αποτελεί όραμα και αίτημα μέχρι την στιγμή που ο Έλληνας Πρωθυπουργός από τηλεοράσεως είχε κάνει γνωστό ότι το τρένο δεν θα φτάσει ποτέ στην Ηγουμενίτσα!
Να όμως που τώρα έρχονται Τουρκικοί κολοσσοί οι οποίοι βάζουν στο τραπέζι την σιδηροδρομική σύνδεση της Κωνσταντινούπολης με την Ηγουμενίτσα ενώ στο παιχνίδι φαίνεται να μπαίνει και η Παγκόσμια Τράπεζα.
Το έκδηλο τουρκικό ενδιαφέρον για επένδυση στον σιδηρόδρομο και συγκεκριμένα σε μία γραμμή που θα αρχίζει από την Κωνσταντινούπολη και θα καταλήγει στην Ηγουμενίτσα, με κόμβο στη Θεσσαλονίκη, έκανε γνωστό ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics /ΕΕL, Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, από το συνέδριο Prodexpo North 2025, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του powergame.gr το ενδιαφέρον αυτό διατυπώθηκε από τουρκικές επιχειρήσεις του κλάδου των μεταφορών και όχι μόνο, στο πλαίσιο Β2Β συναντήσεων που έλαβαν χώρα αρχές Φεβρουαρίου, στην ελληνική πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη. «Πρόκειται για μία σκέψη που τουρκικές εταιρείες του χώρου των μεταφορών και των logistics έχουν στον νου τους την τελευταία 20ετία, μία ιδέα που είναι σε γνώση της Τουρκικής Ένωσης Μεταφορών και Logistics» επισήμανε ο κ. Παπαγεωργίου και πρόσθεσε: «Οι εξαγωγείς της γειτονικής χώρας δυσχεραίνονται από τα bottle necks που δημιουργούνται από τα φορτηγά στα σύνορα της Τουρκίας και πιστεύουν ότι αυτό το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί με τον σιδηρόδρομο.
«Mπορεί η πρόταση αυτή να φαντάζει πολύ μαξιμαλιστική για πολλούς από εμάς στην Ελλάδα, αλλά μόλις τις προάλλες πραγματοποιήθηκε το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο τρένου (γραμμή Middle Corridor από την Maersk) από την Ιαπωνία στην Κωνσταντινούπολη. Το τρένο κάλυψε 4.250 χιλιόμετρα, όταν εμείς δεν μπορούμε στη χώρα μας να κατασκευάσουμε 500 χιλιόμετρα».
Οι εταιρείες logistics ελπίζουν ότι κάτι θα αλλάξει προς το θετικότερο, καθώς φαίνεται πως υπάρχει δυνατότητα εμπλοκής της Παγκόσμιας Τράπεζας σε έργα που θα αφορούν την εφοδιαστική αλυσίδα. Με πρωτοβουλία της EEL, πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο 2024 συνάντηση σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, ενώ ακολούθησε και επόμενη συνάντηση, στην οποία ενεπλάκη και η Παγκόσμια Τράπεζα. Στη συνάντηση αυτήν υποβλήθηκαν μελέτες που εκπονήθηκαν από καταξιωμένους επιστήμονες του κλάδου των συνδυασμένων μεταφορών, όπως επίσης μελέτη της EEL για τα city logistics, καθώς και προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του κλάδου των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
«Τα logistics δεν συνδέονται μόνο με τις μεταφορές για τη βιομηχανία και το διεθνές εμπόριο, αλλά συνδέονται και με τον τουρισμό», τόνισε ο κ. Παπαγεωργίου. Ειδικά το καλοκαίρι, τα προβλήματα γίνονται εντονότερα, καθώς όλη η Περιφέρεια, με υψηλότερο κόστος, πρέπει να τροφοδοτεί την πρωτεύουσα, όπου βρίσκεται ο μισός πληθυσμός της Ελλάδας, αλλά και τα νησιά και τις άλλες τουριστικές περιοχές, κάτι που απαιτεί καλύτερη οργάνωση των μεταφορών και σύγχρονους, μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους.
«Οι μελέτες που έχουν δοθεί προ μηνός στην κυβέρνηση και στην Παγκόσμια Τράπεζα για city logistics, για εμπορευματικά κέντρα και για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, θα επιστραφούν στο επόμενο εξάμηνο, συνοδευόμενες από σχετικά σχόλια και παρατηρήσεις, ώστε να ξέρουμε πώς να χειριστούμε το θέμα. Είναι θετικό που προχωράει η δημιουργία Logistics Hub στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, είναι θετικό που οι μεταφορικές εταιρείες φεύγουν από την περιοχή του Ρέντη και θα εγκατασταθούν στην περιοχή της Φυλής. Εάν στην εξίσωση μπει και η Παγκόσμια Τράπεζα, τότε θα μπορούμε να είμαστε πολύ αισιόδοξοι για τις εξελίξεις», δήλωσε καταλήγοντας ο πρόεδρος της ΕΕL.